Ny EU-lag kan förändra spelplanen för växtbaserat

Sojakorv och vegoburgare är två exempel på produktnamn som kan bli förbjudna om ett nytt EU-lagförslag går igenom i nästa vecka.
– Det här går stick i stäv med både konsumentintresse och klimatutmaningar, säger Cecilia McAleavey, ordförande för branschföreningen Växtbaserat Sverige.

Tisdag 20 oktober ska EU-parlamentet rösta om två lagändringsförslag som förbjuder producenter av växtbaserade livsmedel att använda sig av termer som traditionellt har använts av kött- och mejeriindustrin.

Det ena (tilläggsförslag 165) innebär att ord som korv och hamburgare endast får användas för produkter som innehåller kött från djur, vilket alltså kan göra det förbjudet att använda begrepp som ”vegokorv” och ”baljväxtburgare” på förpackningar och i marknadsföring.

Det andra (tilläggsförslag 171) förbjuder imitation och anspelningar av och på mejeriprodukter. Vilket exempelvis skulle göra det förbjudet att förklara att en viss produkt ”används som grädde”, liksom att förpacka växtbaserade livsmedel i förpackningar som liknar mejeriindustrins förpackningar.

– Det här skulle förändra marknadsförutsättningarna för växtbaserade livsmedel i grunden. Det snedvrider konkurrensen och stoppar innovationer och riskerar att slå tillbaka på utveckling genom hela värdekedjan, säger Cecilia McAleavey, ordförande för branschföreningen Växtbaserat Sverige, ansvarig för sustainable eating på Oatly och engagerad i nystartade EAPF (European Alliance for Plant-based Foods).

– Kött- och mejeriindustrin i Europa känner sig uppenbarligen hotade, för det här är en glasklar protektionistisk åtgärd. Men det här är inte en väg framåt med tanke på att vi befinner oss mitt i en klimatkris där vi tillsammans måste kraftsamla.

Men borde inte ni som jobbar med växtbaserat kunna hitta på egna ord och namn i stället för att åka snålskjuts på kött- och mejeriindustrin?

– För konsumenterna måste det vara enkelt att förstå hur en viss produkt ska användas, vilken smak och funktion den kan jämföras med, att underlätta när man handlar och planerar måltider. Inget av de åtta medlemsföretag som ingår i Växtbaserat Sverige har fått en enda reklamation någonsin där konsumenter blivit förvånade eller upprörda över att det varit soja eller ärtprotein i produkten de köpt i stället för kött, säger Cecilia McAleavey.

Vad tror du om förutsättningarna för att lagen faktiskt drivs igenom?

– Vi kommer att följa utvecklingen med spänning. Det här är ju två tilläggsförslag bland många andra, detaljer i en större helhet. Risken är därför uppenbar att de slinker igenom.

Fler nyheter i Värdekedjan och Växtbaserat

Mer innovation i värdekedjan: “Jädrar vilken potential”

Vad kännetecknar innovativa livsmedelsföretag och vad saknas för att lyfta innovationsförmågan i hela branschen?
Det ska Sweden Food Arena ta reda på i ett nytt pilotprojekt med små företag i fokus.

Gå med i nätverket idag!

Så missar du inte de viktigaste branschnyheterna, temaseminarierna och studiebesöken.

Bli medlem