Ny märkning ska minska matsvinnet: “Titta, lukta, smaka”

Nu lanseras Europas största initiativ kring datummärkning i Sverige. Syftet är att utbilda konsumenten att titta, lukta och smaka i stället för att haka upp sig på datummärkningen.
– Vi uppmanar alla svenska producenter att ansluta och visa att man tar ansvar för att minska matsvinnet, säger Åsa Sandberg, talesperson på Too good to go.

Hälften av alla konsumenter har ingen aning om vad skillnaden mellan bäst före och sista förbrukningsdag egentligen är.

Det visar en färsk undersökning som gjorts av matsvinnsaktören Too good to go.

När det kommer till livsmedel som har passerat bäst före datum så anger mer än en tredjedel av konsumenterna att de har svårt att avgöra om en produkt är ät- och drickbar eller ej – vilket i sin tur leder till att mycket mat slängs helt i onödan.

Därför lanserar Too good to go, i samarbete med några av världens största leverantörer, nu en ny märkning för att vägleda konsumenten till att titta, lukta, smaka på livsmedel innan de slängs.

En av leverantörerna är Mondelēz som kommer att implementera märkningen på sin Philadelphiaost.

– Om vi ska lyckas minska koldioxidutsläppen måste vi hjälpa varandra. Matavfall spelar en viktig roll för klimatförändringarna och är därför ett effektivt område för åtgärder, säger Marcus Hartmann, Corporate and Government Affairs Lead Nordics för Mondelēz International.

Den nya märkningen har redan initierats i ytterligare elva länder och finns på miljontals produkter runt om i Europa. Några av de producenter som stöttar initiativet och implementerar den nya märkningen i Sverige är, förutom Mondelēz, Danone, Unilever, Goodlife Foods och Robin Delselius.

Too good to go är världens största matsvinnsrörelse och startades i Danmark 2016. I dag finns företaget i 17 länder och har hittills räddat över 120 miljoner måltider genom att göra det enkelt för både restauranger, butiker, caféer och användare att ta tillvara på överskottsmat.

Dela

Fler nyheter i Hållbarhet och Värdekedjan

Grossist lanserar recept på framtidens krogklassiker

Martin & Servera tar hjälp av kändiskockar för att twista älskade krogklassiker med lägre klimatpåverkan.
– Trenden är tydlig, allt fler gäster vill ha klimatsmart och mer växtbaserat på tallriken, och vi vet att restaurangbranschen vill visa vägen, säger kommunikations- och hållbarhetsdirektören Kristina Ossmark.

Gå med i nätverket idag!

Så missar du inte de viktigaste branschnyheterna, temaseminarierna och studiebesöken.