– Med flowpack får våra kunder en produkt med samma höga kvalitet som tidigare, men i en mer praktisk och miljövänlig förpackning, säger Tove Almgren, förpackningsutvecklare på Dagab.
10 juni 2025
Ica var först på marknaden med att lansera flowpack – en skyddande plastfilm som formas runt produkten – för köttfärs redan för ett par år sedan.
Nu följer Axfood i samma spår när man övergår till flowpack som förpackningslösning för samtliga Garants köttfärser som väger upp till 500 gram.
Flowpack innebär en mer hållbar förpackning som minskar klimatavtrycket väsentligt genom att mindre plast används; för varje förpackning minskar mängden plast med 68 procent.
– Det här är ett stort steg framåt i våra ambitioner att minska förpackningarnas klimatavtryck samtidigt som vi gör det smidigare för kunderna genom att plasten tar mindre plats och är lättare att materialåtervinna, säger Tove Almgren.

Plastbesparingen innebär även ett viktigt steg i riktning att minska Axfoods plastanvändning med minst 25 procent 2025 samt att alla förpackningar ska vara återvinningsbara 2030.
Enligt förpackningsexperten Sofia Erixson, som driver Refold Consulting AB, är fördelen med flowpack inte bara att det går åt mindre plast vid tillverkningen. Det innebär även att antalet transporter reduceras, då förpackningen blir mer kompakt och innehåller mindre luft (och även tar mindre plats i kylskåpet och i källsorteringen).
– Förpackningen säkrar även lång hållbarhet på köttfärsen och är lätt att tömma, vilket bidrar till både lägre matsvinn och minskad miljö- och klimatpåverkan, säger hon till Livsmedel i fokus.
Dela
Fler nyheter i Dagligvaruhandel och Förpackning
Julen är godast veckan innan julafton
Julen är årets viktigaste försäljningsperiod för såväl dagligvaruhandeln som för många livsmedelsproducenter.
– Storhelgerna innebär att EMV tappar kraft, då många i stället unnar sig leverentörsvarumärken, säger Anna Ekström, vd på NielsenIQ,
20 november
Gå med i nätverket idag!
Så missar du inte de viktigaste branschnyheterna, temaseminarierna och studiebesöken.





