2 oktober 2025
”The Great Delay” är namnet på Food & Friends senaste trendspaning.
– Pendeln som skulle slå om till bättre tider har fastnat halvvägs. Nu är vi mitt i ett stort väntande där vi anpassar oss, experimenterar och försöker göra det bästa av situationen, säger trendspanaren Lennart Wallander, när han för 22:a året i rad presenterar den årliga trendspaningen om mat och dryck.
En av de trender som lyfts fram är vad han kallar ”Fakeaway”.
– När krognotan känns för dyr flyttar upplevelsen hem, där restaurangkänslan återskapas i hemmaköket med färdiga såser och kända kockars genvägar. I Storbritannien har det blivit allt vanligare att butikskedjorna ”gömmer” sina egna EMV bakom kända kockars namn och deras goda renommé.
Så kallade meal kits – måltidsbyggsatser där alla delar är förberedda och redo att serveras hemma på 20 minuter – är en annan del av samma trend, något som Urban Deli varit tidigt ute med här i Sverige.
– Allt det här är lågt hängande frukt för livsmedelsproducenterna, som skulle kunna samarbeta med kända kockar på olika nivåer för att sätta ihop den här typen av koncept. Det är både ett sätt att öka attraktiviteten, stärka konkurrenskraften och kunna ta bättre betalt för sina produkter, säger Lennart Wallander.
”The Big Shrink” är en annan tydlig trend som är ett direkt resultat av dyrare råvaror och ökade klimatkrav. Det handlat om betydligt mindre portioner av animaliskt protein, men som ändå räcker för de flesta.
– På Stefan Ekengrens krog Hantverket serveras 80 gram protein som huvudrätt, ändå behöver gästen inte sakna någonting. Tvärtom bågnar tallriken av mat och olika garnityrer.
Vad kan livsmedelsindustrin lära av detta?
– Att jobba mer med presentationen. Det gäller att skapa känsla där man ger kunderna halva köttet men hela smakupplevelsen, säger Lennart Wallander, och exemplifierar med minutfilé, där en mindre bit kyckling ser betydligt större ut än vad den egentligen är.
No Recipe-Recipes är en tredje trend, vilken gör matlagningen mer kreativ och prestigelös än tidigare. Sociala medier som källa till matinspiration har gått från 29 procent år 2020 till 40 procent i år, och har nu större inflytande än både kokböcker, vänner, butiker och matsajter.
Den utvecklingen har lett till hacks och ”recept utan recept”, där nya matidéer bygger mer på känsla än på exakta mått.
– Att inte längre låta sig styras av recept betyder även att man inte planerar lika mycket i förväg utan köper den man blir sugen på. Här har butikerna ett arbete att göra för att inspirera och komma närmare sina kunder, säger Lennart Wallander och nämner Ica Maxi Nacka som gott exempel – här har man tagit fram en särskild ”influencerhylla” som löpande fylls på med matvaror som just nu trendar på sociala medier.
Dela
Fler nyheter i Trend
Ökad import av EMV pressar svenska livsmedelsproducenter
Försäljningen av svensk mat minskar medan importerade EMV-produkter allt större plats i butikshyllorna.
– Sänkt matmoms skulle kunna ge en välbehövlig skjuts till köpkraften, säger Livsmedelsföretagens chefekonom Carl Eckerdal.
9 september
Gå med i nätverket idag!
Så missar du inte de viktigaste branschnyheterna, temaseminarierna och studiebesöken.