Nu blir korven mindre salt

Vi får i oss för mycket salt, vilket kan leda till negativa hälsoeffekter. De senaste fem åren har kött- och charkföretaget Nyhléns Hugosons arbetat med innehållet i sitt sortiment och bland annat reducerat saltinnehållet i vissa av sina produkter med över tio procent.
– Det här påverkar inte bara det sortiment som finns i dag, säger Anna Ahlqvist, marknadschef och ansvarig för produktutveckling.

Svensk mat är förhållandevis salt och salt i för stora mängder kan skada vår hälsa. Det kan resultera i högt blodtryck och allvarliga följdsjukdomar. Men Livsmedelsbranschen arbetar på olika håll för att reducera mängderna i produktionen. Ett exempel är forskningsinstitutet RISE, som tillsammans med 15 aktörer från livsmedelssektorn sedan några år tillbaka driver projektet ReduSalt, vars syfte att sänka salthalten i svenska livsmedel.

Norrländska kött- och charkföretaget Nyhléns Hugosons har de senaste fem åren arbetat med att se över sitt produktsortiment. Hittills har det lett till en reducering av saltinnehållet med över tio procent, en halvering av använda tillsatser och en höjd kötthalt på vissa produkter.

– Vissa produkter behöver en del tillsatser för att de ska vara säkra och socker och salt har vi för smaken. Men vi ska alltid ha så lite som möjligt utan att det påverkar smak och kvalitet, säger Anna Ahlqvist, marknadschef och ansvarig för produktutveckling.

Hittills har det lett till en reducering av saltinnehållet med över tio procent, en halvering av använda tillsatser och en höjd kötthalt på vissa produkter.

– Det här påverkar inte bara det sortiment som finns i dag. Vi ser också att vi framåt i nya produkter tänker på att inte ha onödiga tillsatser och att mängden socker och salt hålls nere, tillägger Anna Ahlqvist.

Enligt företaget själva har detta inte påverkat smaken negativt. Tvärt om.

 

Dela

Fler nyheter i Hälsa och Primärproduktion och Värdekedjan

Grossist lanserar recept på framtidens krogklassiker

Martin & Servera tar hjälp av kändiskockar för att twista älskade krogklassiker med lägre klimatpåverkan.
– Trenden är tydlig, allt fler gäster vill ha klimatsmart och mer växtbaserat på tallriken, och vi vet att restaurangbranschen vill visa vägen, säger kommunikations- och hållbarhetsdirektören Kristina Ossmark.

Gå med i nätverket idag!

Så missar du inte de viktigaste branschnyheterna, temaseminarierna och studiebesöken.