Arla slopar klimatmärkningen netto noll: ”Tog fokus från bönderna”

Strider mot Konsumentverket och pris som Årets matbluff. Nu väljer Arla att överge uttrycket ”netto noll klimatavtryck” – och ger sitt ekologiska sortiment en ny förpackningsdesign.
– Vi vill fokusera på det som är kärnan i vårt klimatarbete, säger hållbarhetschefen Victoria Olsson.

Arla är världens största leverantör av ekologiska mejeriprodukter och uppdaterade sina kriterier för ekologisk mjölkproduktion i början av året.

Nu följer Arla Ko Eko-sortimentet efter och får från och med den här veckan en ny förpackningsdesign som uppmärksammar ekoböndernas arbete för jordhälsa och kossornas roll för biologisk mångfald.

Det innebär även att budskapet ”Netto noll klimatavtryck” på förpackningarna tas bort – en märkning som minst sagt varit omdiskuterad och mötts av mycket kritik. Märkningen har bland annat anmälts till Konsumentombudsmannen, KO, och i början av året utsågs den till Årets matbluff 2021 av föreningen Äkta vara.

Enligt Arlas hållbarhetschef Victoria Olsson har debatten till viss del spelat in i beslutet att nu överge märkningen:

– Vi upplever att det har tagit fokus från böndernas eget arbete för att minska sina klimatutsläpp, säger hon till Livsmedel i fokus.

Den klimatkompensation som legat till grund för att Arla Ko Eko-sortimentet har netto noll klimatavtryck fasas därför ut.

– Klimatkompensationen har varit ett mervärde för att kompensera för de utsläpp som inte går att undvika. Men nu väljer vi att fokusera mer på det som vi själva gör för att minska klimatavtrycket både på gård och i produktion.

Hur ser de upparbetade kriterierna för Arlas ekogårdar ut?

– Sedan årsskiftet gäller bland annat att man ska kartlägga den biologiska mångfalden och genomföra förbättringar som gynnar blommor och insekter. Man ska även kartlägga jordhälsan genom att skicka jordprover för analys och göra en självskattning. Vi har även infört tuffare djuromsorgskriterier globalt, samma som redan gäller här i Sverige, säger Victoria Olsson.

Hon berättar att ärendet kring Netto noll-klimatavtryck fortfarande ligger för prövning hos KO, något som Arla välkomnar.

– Vi har en dialog med domstolen och tycker att det är viktig att det tas fram bättre praxis framåt för hur hållbarhetskommunikation kan och bör se ut – det här gäller ju inte bara för Arla.

Arla har i dagsläget 950 ekologiska gårdar av totalt 8 956 gårdar globalt. I Sverige finns 2 236 Arla-gårdar, vara 390 är ekologiska – en andel på cirka 17 procent.

Dela

Fler nyheter i Hållbarhet och Primärproduktion

Lidl knep årets första färskpotatis – donerar 100 000 kronor till Ukraina

För tredje året i rad vann Lidl budgivning på årets första frilandsodlade färskpotatis från Bjärehalvön, totalt 40 kilo med ett kilopris på 2 500 kronor. Pengarna går direkt till UNHCR och behövande i Ukraina medan potatisen doneras till Sveriges Stadsmissioner.

Gå med i nätverket idag!

Så missar du inte de viktigaste branschnyheterna, temaseminarierna och studiebesöken.

Bli medlem