Axfood ökar trycket i den gröna omställningen: ”Behövs modiga beslut”

Matmoms, jordbrukets utsläpp och biologisk mångfald är i fokus när Axfood presenterar 114 förslag för ett mer hållbart Matsverige.
– Vi kan inte sätta hållbarhetsfrågan på paus, säger Klas Balkow, vd för livsmedelskoncernen.

Mat 2030 är Axfoods förslag till en hållbar livsmedelsstrategi för Sverige, och som i dag torsdag presenteras för sjunde året i rad.
I rapporten riktas över hundra förslag till näringsliv, politiker och myndigheter för att öka trycket i den gröna omställningen. Att sänka eller slopa momsen på hållbarhetsmärkt mat, införa omställningsstöd för att få ut boskap på bete och att sänka arbetsgivaravgifter för att öka lantbrukets lönsamhet utan negativa miljöeffekter är några av förslagen.

– Vi befinner oss i en omvälvande tid med många samhällsutmaningar som kräver vår uppmärksamhet. Det gör inte att vi kan pausa hållbarhetsfrågorna, snarare behöver takten i den gröna omställningen öka. Det behövs fler, snabbare och modigare politiska beslut som underlättar den gröna omställningen till ett mer hållbart Matsverige för både konsumenter och näringsliv, säger Klas Balkow, Axfoods vd och koncernchef.

Syftet med Mat 2030 är att skugga regeringens livsmedelsstrategi och komma med konkreta, genomförbara och hållbara förslag som uppmuntrar till hållbar matkonsumtion, stärker mervärden för svenska livsmedel, lyfter landsbygdsfrågor, förbättrar matproduktionen och satsar på fossilfrihet.

För jordbrukets del presenteras en rad nya förslag, som exempelvis införande av utökat vallstöd, återvinning av kväve och övergång till biobaserat konstkväve som alternativ till fossil gödsel.
– Jordbruket kan bli fossilfritt inom några år om bara den politiska viljan finns. Att jordbruket är den enskilt största källan till växthusgasutsläpp beror inte främst på fossil gödsel och diesel. Det är snarare biologiska system i form av lustgas från läckande jordar och metan från boskap som står för merparten av utsläppen. Att förändra kan ta tid, men skulle ge stora utsläppsminskningar och därför är det viktigt att sätta fart redan nu, säger Åsa Domeij, hållbarhetschef på Axfood.

Dela

Fler nyheter i Hållbarhet och Värdekedjan

Grossist lanserar recept på framtidens krogklassiker

Martin & Servera tar hjälp av kändiskockar för att twista älskade krogklassiker med lägre klimatpåverkan.
– Trenden är tydlig, allt fler gäster vill ha klimatsmart och mer växtbaserat på tallriken, och vi vet att restaurangbranschen vill visa vägen, säger kommunikations- och hållbarhetsdirektören Kristina Ossmark.

Gå med i nätverket idag!

Så missar du inte de viktigaste branschnyheterna, temaseminarierna och studiebesöken.