Axfood vill skippa momsen: ”Måste löna sig att producera och konsumera hållbart”

Höga matpriser har fått många konsumenter att välja bort hållbarhetsmärkt mat. Då lyfter Axfood återigen sitt förslag om sänkt eller slopad moms på den typen av produkter – och de har konsumenterna med sig.

Förra året presenterade dagligvarukoncernen Axfood ett förslag om sänkt eller slopad matmoms för att driva produktionen och konsumtionen i en mer hållbar riktning. Nu, när matprisinflationen gör att fler konsumenter väljer bort hållbarhetsmärkt mat, lyfts förslaget igen.
– Vi vill se en förändring av matsystemet där det lönar sig att både producera och konsumera mer hållbart. Sänkt eller slopad moms på hållbarhetsmärkta varor är det effektivaste sättet för att få till en snabb och märkbar förändring, säger Axfoods hållbarhetschef Åsa Domeij i en kommentar.

Och Axfood verkar ha konsumenterna med sig. En undersökning som Parlametic genomfört på uppdrag av bolaget visar att tre fjärdedelar (76 procent) av konsumenterna tycker att det är ett bra eller väldigt bra förslag att slopa momsen på hållbarhetsmärkt mat. Ännu fler, 92 procent, uppger att de skulle öka sin konsumtion om momsen sänktes eller helt avskaffades.

Med sänkt eller slopad moms på hållbarhetsmärkt mat ges konsumenter möjlighet att handla hållbart till lägre priser. Livsmedelsproducenter och andra företag i livsmedelskedjan motiveras samtidigt att i ännu högre utsträckning uppfylla kraven för hållbarhetsmärkningar för att öka varornas konkurrenskraft.
– Sänkt eller avskaffad moms på hållbar mat skulle därför få dubbel effekt, både genom sänkt prisnivån för konsumenter och ökad takt i den gröna omställningen till en mer hållbar produktion, säger Åsa Domeij.

Även EU vill öka möjligheterna till att använda differentierad moms för att stimulera en mer hållbar konsumtion.
– Att EU pekar på möjligheten att med incitament som moms driva utvecklingen i en mer hållbar riktning är en tydlig signal om att den svenska politiken nu bör agera och utreda hur en sådan här lösning kan komma på plats, säger Åsa Domeij.

Undersökningen genomfördes av Parlametric på uppdrag av Axfood. Totalt 1 000 respondenter från hela Sverige deltog i en digital undersökningen om hållbar matkonsumtion i slutet av 2022.

Dela

Fler nyheter i Dagligvaruhandel och Hållbarhet och Värdekedjan

Livsmedelsstrategin 2.0: ”Möjlighetsfönstret står på vid gavel”

Torsdagen den 18 april bjöd landsbygdsminister Peter Kullgren in till ett möte om den nya livsmedelsstrategin 2.0. Livsmedel i fokus fick en pratstund med Jimmy Sandell, kommunikations- och näringspolitisk chef på Livsmedelsföretagen, som var en av dem som deltog.

Gå med i nätverket idag!

Så missar du inte de viktigaste branschnyheterna, temaseminarierna och studiebesöken.