”Hållbarhet måste vara bredd, inte bara spets”

Just nu pågår COP27 i Egypten, det 27:e klimatmötet i FN, där över 200 länder samt ett stort antal företag och andra organisationer deltar.
Livsmedel i fokus fick en pratstund med Livsmedelsföretagens Sara Sundquist, för att tala hållbarhet och klimat ur den svenska livsmedelsindustrins synvinkel.

Sara Sundquist är hållbarhetsansvarig och näringspolitisk expert på Livsmedelsföretagen, och har bland annat varit med och tagit fram branschens hållbarhetsmanifest.

Det pratas om att hållbarhetsfrågorna får stryka på foten nu i kristider. Så hur mår livsmedelsbranschens hållbarhetsarbete?
– Det mår rätt bra! Mycket av det hållbarhetsarbete som görs inom förädlingsledet handlar om att vara effektivare på alla fronter, som att spara vatten, energi och minska matsvinnet, alltså processer som är win-win för både verksamheten och hållbarheten. Även i tidigare led i kedjan har man kommit långt. Arla och Lantmännen har till exempel gjort omfattade kartläggningar bland sina medlemmar, vilket gör det lättare att säga till handeln att detta vi har kvar att göra för att öka hållbarheten och som ni i så fall måste vara med och betala för.

 Är handeln beredd att ta den kostnaden?
– Jag upplever att dagligvaruhandelns aktörer har en ganska ambitiös agenda och inser att de måsta betala mer för ökad hållbarhet på produkterna. Det är viktigt att handeln tar ansvar, inte minst när det gäller utvecklingen av det egna sortimentet, EMV, som ju stadigt växer. Hållbarhet måste vara bredd och inte bara spets, därför får man inte tumma på standarden vad gäller lågprissegmentet.

Hållbarhet är ju inte bara klimat. Är det för mycket fokus på just klimatutsläpp?
– Det talas mycket klimat – men med rätta! Klimatpåverkan är den stora utmaningen, och hotet även mot exempelvis biologisk mångfald. Samtidigt upplever jag att det finns en ökad förståelse kring att det är fler delar som spelar roll och att frågan är mer komplex än en siffra på en förpackning.

Hur fossilfri är svensk livsmedelsindustri?
– Vår svenska energimix är relativt fossilfri, inte minst om man jämför med övriga Europa som fortfarande har många oljeeldade kraftverk. Och tack vare satsningen Klimatklivet har många gamla gaspannor i livsmedelsindustrin bytts ut till förmån för att man nu eldar med pellets. Problemet är volatiliteten vad gäller priset på energi – det är en fruktansvärt ansträngande situation som livsmedelsföretagen har just nu.

Den nya regeringen har ju valt att avveckla miljödepartementet. Är det ett problem?
– Det beror helt på hur man riggar näringsdepartementet, dit miljöfrågorna nu ska flyttas. Framför allt måste man se till att det blir tillräckliga resurser under miljöministern, alltså tillräckligt med tjänstemän som flyttar med. Det är en ganska stor arbetsbörda som väntar miljöpolitiken nu inom EU och som kräver ett aktivt arbete, säger Sara Sundquist och tillägger:

– Tidigare har det varit ett problem att miljödepartementet och näringsdepartementet stått så oerhört långt ifrån varandra, då blir det inte heller någon effektiv politik.

Dela

Fler nyheter i Hållbarhet och Värdekedjan

Ny tjänst gör det lättare för livsmedelsföretag att donera överskott

Nu kan livsmedelsföretag och leverantörer lättare donera till Matmissionen med hjälp av en ny tjänst på plattformen Dagligvaruklipp.
– Det är många som behöver bli av med sina överskott. Tillsammans kan vi göra nytta för både människa och miljö, säger Erik Hayling, vd på Dagligvaruklipp.

Gå med i nätverket idag!

Så missar du inte de viktigaste branschnyheterna, temaseminarierna och studiebesöken.