Julen är godast veckan innan julafton

Julen är årets viktigaste försäljningsperiod för såväl dagligvaruhandeln som för många livsmedelsproducenter.
– Storhelgerna innebär att EMV tappar kraft, då många i stället unnar sig leverentörsvarumärken, säger Anna Ekström, vd på NielsenIQ,

I samband med publiceringen av Dagligvaruindex tidigare i veckan bjöd Svensk Dagligvaruhandel in till ett webbinarium om julen – både som årets mest betydelsefulla försäljningsperiod och som ett logistiskt kraftprov för hela branschen.
– Dagligvaruhandeln har 30 procent högre försäljning veckan innan jul jämfört med en normalvecka, säger Karin Brynell, vd för Svensk Dagligvaruhandel.

Enligt Anna Ekström, vd på NielsenIQ, är julen en viktig period som boostar försäljningen i både värde och volym.
– Men i år får konsumenterna mindre jul för pengarna, säger hon och syftar på de senaste årens kraftiga matinflation.
Hon berättar att man inför såväl jul som andra storhelger ser en tydlig dipp för EMV, då fler konsumenter efterfrågar starka leverentörs-varumärken i stället
– Julen är därför en jätteviktig period för er leverantör att se till att ni har rätt varor på plats och rätt erbjudande till era shopper. Det är under den här perioden som ni verkligen har möjlighet att nå ut, säger Anna Ekström.

Maria Dundeberg, kommersiell direktör på Scan Sverige, berättar att man räknar med att sälj över en miljon skinkor den här julen.
– Julskinkan är juvelen på julbordet och den ökar jättemycket. Men vi säljer även väldigt mycket prinskorv och köttbullar.
En kort men intensiv försäljningsperiod kräver givetvis både planering och logistik – och ett tätt samarbete genom hela värdekedjan.
– Man kan säga att vi har lite jul året om hos oss. Direkt efter jul börjar vi fundera på nästa års jul och kollar utfallet på våra prognoser. Vi samarbetar mycket med både våra leverantörer och med våra kunder. Det gäller ju att estimera rätt kring vad konsumenterna kommer att vilja köpa, säger Maria Dunderberg.

Även om epicentrum för julinköpen infaller just i julveckan menar William Lindquist, analytiker HUI, att tendensen är att julfirandet blir allt mer utdraget.
– Folk börjar ju pynta redan i oktober! De är även bättre på att planera och har blivit mer prismedvetna så förhoppningsvis får vi en mer utdragen försäljningsperiod framåt, säger han.

JULENS TOPPLISTA
Här är de produkter som säljer mest i dagligvaruhandeln under julveckan:
* Risgrynsgröt (färdigkokt)
* Julmust (traditionell)
* Trisslotter
* Osötad julmust
* Juleskum

Dela

Fler nyheter i Dagligvaruhandel och Förädling

Nytt verktyg ökar synligheten för lokala livsmedelsproducenter

Närvaror är en ny tjänst som hjälper små och medelstora företag att synliggöra sina återförsäljare, både i fysiska butiker och i digitala kanaler.
– För oss är det ett hjälpmedel för att sälja mer – och en god service till våra kunder, säger Erik Sahlin, vd på Sahlins Brygghus.

Gå med i nätverket idag!

Så missar du inte de viktigaste branschnyheterna, temaseminarierna och studiebesöken.