Lantbruksbarometern: ”Marginalerna är under stark press”

Lönsamheten för Sveriges lantbrukare har förbättrats och de upplever ett ökat förtroende från konsumenterna. Ändå ökar pessimismen, enligt den senaste upplagan av Lantbruksbarometern.

Lantbrukarna har som helhet en mer positiv syn på sin lönsamhet nu än i våras. Samtidigt spår de att sämre tider är i antågande och är mer pessimistiska inför framtiden, enligt Lantbruksbarometern Höst från Ludvig & Co, Swedbank och Sparbankernas Riksförbund.
Undersökningen visar att lantbrukarnas lönsamhet varierar mycket beroende på produktionsgren. Mjölkproducenter och växtodlare upplever en positiv lönsamhet medan gris- och nötköttsproducenter upplever en mycket låg lönsamhet.
– Det är tydligt att lantbrukarnas marginaler är under press. Vi får bland annat signaler om nötköttsproducenter som funderar på att dra ned på produktionen för att inte behöva köpa in spannmål, säger Filip Olsson, segmentschef Skog & Lantbruk på Ludvig & Co, som tror att fler kostnadsökningar kommer att pressa lantbrukarnas likviditet under det kommande året.
Två av tre lantbrukare upplever att konsumenterna har förtroende för dem, en ökning med 8 procentenheter jämfört med i fjol.
– Förtroendefrågan är otroligt viktig för svenskt lantbruk och det är därför glädjande att satsningarna på ett hållbart och lönsamt lantbruk börjat ge resultat. Samtidigt är det viktigt att inte tappa fart i arbetet och vår förhoppning är att den nya regeringen fortsätter driva frågorna aktivt, säger Björn Elfstrand, vd för Sparbankernas Riksförbund.
Den totala skuldsättningen inom svenskt lantbruk ökade 2021 med 17,6 miljarder, vilket motsvarar en tillväxttakt med 5 procent jämfört med 2020.
– Räntekostnaden har på ett år fyrdubblats, vi ser även stigande priser på drivmedel, el och insatsvaror och det kommer drastiskt försämra lantbrukarnas marginaler, säger Ulf Möller, segmentsansvarig Skog och Lantbruk på Swedbank.

 

Dela

Fler nyheter i Primärproduktion

White Guide och LRF samlar svenska matupplevelser i digital kalender

I ett unikt och otippat samarbete lanserar restaurangguiden White Guide tillsammans med LRF Sveriges första rikstäckande mat- och dryckeskalender. Ambitionen är att göra det enklare att hitta till småskaliga mat- och dryckeshantverkare på den svenska landsbygden, liksom olika event och matupplevelser.

Gå med i nätverket idag!

Så missar du inte de viktigaste branschnyheterna, temaseminarierna och studiebesöken.