14 november 2023
Maktbarometern 2023 är framtagen av Medieakademin, som mäter aktivitet på plattformarna Facebook, Instagram, Youtube, X och Tiktok.
Medieakademin har arbetat oberoende med framtagandet av data, men med restaurangkedjan Pinchos som partner.
När Medieakademin för första gången publicerar en Mat-barometer är det Uppdrag:Mat, Aftonbladets Youtube-kanal ledd av Mauri Hermundsson, som hamnar i topp.
– Även när vi bara isolerar själva youtubekanalen, inte Mauris övriga konton, så är Uppdrag:mat tveklöst störst. Ett unikum, inte minst utifrån hur effektivt maten används som språngbräda för att prata om livet, säger Emanuel Karlsten, ordförande i Medieakademin.
Tvåa är kocken Leif Mannerström och trea Göteborgs-duon Matkoma. Det är totalt sett fler kvinnor än män som är matkreatörer – trots det hamnar män alltid överst på de plattformar som mäts.
Bland kvinnor är Camilla Hamid störst, hon är också mäktigast inom den största underkategorin: sötsaker.
Också bland vego-konton återfinns en kvinna i topp, göteborgaren Hanna Olvenmark, som skapat ”Portionen under tian”.
I dryck-segmentet får kaffe ge plats åt energidrycker, som totalt dominerar.
Mat är populärast på Tiktok, där vardagskockar vinner över proffs med sin vardagsmat. Att göra en “mealprep”, alltså förbereda veckans matlådor, har blivit ett effektivt sätt att skapa innehåll: Hemma Hos Hannas gör matlådor till maken, lastbilschauffören, och Filip Ivanovic Håkanssons gör mer proteinstinna lunchboxar.
Dela
Fler nyheter i Människor och Trend
Människor Mötesplatser Värdekedjan
Stenson summerar Almedalen: ”Stort intresse för matfrågorna”
För tredje året i rad bjöd Almedalsveckan på en hel ”Livsmedelsdag” med Sveriges godaste bransch i fokus. Här delar Livsmedel i fokus chefredaktör Ingela Stenson med sig av sina tankar och reflektioner från dagen.
27 juni
Gå med i nätverket idag!
Så missar du inte de viktigaste branschnyheterna, temaseminarierna och studiebesöken.