Nu röstas matbluffen fram

Nu är det dags att utse förra årets värsta matbluff. Och enligt konsumentföreningen Äkta Vara råder det ingen brist på bluffar. Antalet nomineringar till Äkta varas antipris fortsätter att öka och under 2021 fick föreningen totalt in 186 stycken.
– En ny trend vi sett är att vi fått in fler nomineringar av produkter som marknadsförs med hjälp av miljö- eller hållbarhetsargument, säger Björn Bernhardson, verksamhetsledare på konsumentföreningen Äkta vara.
Med hjälp av en kunnig jury har sex finalister valts ut. Allmänheten kan nu rösta fram den värsta matbluffen. Röstningen genomförs på hemsidan och resultatet redovisas den 26 januari.
Vad är egentligen en matbluff?
– En matbluff är en produkt som lurar konsumenten att tro något som inte stämmer om den. Ett exempel är när produkten skyltar med ingredienser som inte ens finns med i ingrediensförteckningen, säger Björn Bernhardson.
Finalisterna är Abbas Ekspånsrökta blåmusslor, Arla Ekologisk mjölk, Gilles Finskorpor Mandel, HealthyCo Mayo Chipotle & Lime, Plantin Olja med smak av tryffel samt Änglamark Ekologiska Fruktgodingar – Jordgubb.

Dela

Fler nyheter i Dagligvaruhandel och Hållbarhet och Trend

Svenskt Butikskött breddar med vegetariskt: ”Framtiden handlar om både och”

Svenskt Butikskött och Gotlands Slagteri går samman och bildar det nya livsmedelsbolaget Protos. Och breddar utbudet med växtbaserade livsmedel under varumärket Smak av Svea.

Gå med i nätverket idag!

Så missar du inte de viktigaste branschnyheterna, temaseminarierna och studiebesöken.

Bli medlem