Uppdaterad guide gör det enklare att kommunicera ekologiska mervärden

Nu lanseras nya ”Guide för kommunikation om ekologiska livsmedel” som vägleder alla i livsmedelskedjan som vill lyfta fördelarna med ekologisk mat och dryck. Bakom satsningen står Organic Sweden och Ekologiska Lantbrukarna i samarbete med forskare på Sveriges Lantbruksuniversitet.

Syftet med guiden för kommunikation om ekologiska livsmedel är att vägleda alla som producerar, marknadsför och säljer ekologiska livsmedel kring hur man kommunicerar fördelarna med ekologisk produktion på ett vetenskapligt sätt. Nu har guiden, som lanserades för första gången 2020, kompletterats med nya kapitel och budskap.
Dels innehåller guiden numera fler budskap om biologisk mångfald, däribland om hur ekologiskt jordbruk gynnar fågellivet. Dels innehåller guiden ett nytt kapitel om vad man kan säga om ekologiskt och närproducerad mat, liksom vad man kan lyfta fram kring ekologiskt kopplat till Sveriges självförsörjningsförmåga.
– Många företag vill kommunicera vinsterna med ekologiskt, men eftersom det är ett koncept med många olika mervärden är det inte alltid helt enkelt. Därför har vi på uppdrag av branschen tagit fram en guide med budskap om ekologiskt som både är vetenskapligt och juridiskt granskade och som dessutom är relevanta och engagerande, säger Anton Järild, kommunikationsstrateg på Organic Sweden.
Den uppdaterade guiden innehåller nio kapitel som beskriver fördelarna med ekologiskt jordbruk på övergripande nivå och budskap på kategorinivå för mejeri, nötkött, ägg, kyckling, gris, lamm, spannmål, frukt och grönt och kaffe.

Guiden bygger på forskning sammanställd på Ekofakta.se och har finansierats av Jordbruksverket inom ramen för Åtgärdsplan för att öka produktion, konsumtion och export av ekologiska livsmedel. Guiden har utvecklats av Organic Sweden och föreningen Ekologiska Lantbrukarna i samverkan med forskare på Sveriges Lantbruksuniversitet och finns att ladda ned HÄR!

Dela

Fler nyheter i Hållbarhet och Värdekedjan

Grossist lanserar recept på framtidens krogklassiker

Martin & Servera tar hjälp av kändiskockar för att twista älskade krogklassiker med lägre klimatpåverkan.
– Trenden är tydlig, allt fler gäster vill ha klimatsmart och mer växtbaserat på tallriken, och vi vet att restaurangbranschen vill visa vägen, säger kommunikations- och hållbarhetsdirektören Kristina Ossmark.

Gå med i nätverket idag!

Så missar du inte de viktigaste branschnyheterna, temaseminarierna och studiebesöken.