Ny handelsplats för matsvinn vill bli matmarknadens Blocket

Nu finns en ny oberoende, digital handelsplats för mat och dryck där producenter och grossister kan göra affärer direkt med dagligvaruhandlare samt aktörer inom hotell, restaurang och catering.
– Det destrueras och skickas till exempel tillbaka enorma mängder alkoholhaltiga drycker, vilket är helt galet, säger Louise Kallenberg, en av grundarna till Innout.

– Vi identifierade en vit fläck på den svenska livsmedelskartan och uppfattade att det saknades en kanal för att möjliggöra samarbete, direkt handel och ett mer modernt sätt att kommunicera mellan dagligvaruhandeln och producenterna. Vårt mål är att bli ”matmarknadens Blocket”, en digital handelsplats där man kan göra riktigt bra klipp och snabba affärer, som dessutom bidrar till minskat matsvinn, säger Louise Kallenberg, en av grundarna till Innout.

Innout är en digital handelsplats där producenter exempelvis kan sälja av varor med kort datum och för handlare att göra smarta klipp. För mindre etablerade producenter ger plattformen en möjlighet att komma in på butikshyllorna.

– I augusti lanserade vi vår handelsplats. Vi har nu visat att konceptet fungerar tillsammans med ett tiotal bolag för att verkligen stämma av vår tjänst och säkerställa att den möter krav och förväntningar från både utbuds- och efterfrågesidan. Nu känner vi oss redo att växla upp, säger  Louise Kallenberg till Livsmedel i fokus.

Louise Kallenberg, en av grundarna till INnOUT

Alla som vill göra affärer på handelsplatsen, både säljare och köpare, registrerar sig som användare och blir godkända innan användarkontot skapas. Dessutom skrivs separata avtal med producenter och grossister. Alla annonser granskas manuellt innan de publiceras.

– Vi tar bara in varor som håller för de krav som finns från de aktörer som vi gör affärer med, det är en självklarhet för oss, fortsätter Louise Kallenberg.

Det kan vara sådant som att det ska finnas svensk text och innehållsförteckning på förpackningen. Innout vill att det ska vara låga trösklar och låg risk för aktörerna och tar därför endast ut en avgift på det som blir sålt.

Livsmedel säljs momentant, men när det gäller alkoholhaltig dryck förmedlar handelsplatsen bara affären mellan säljare och köpare.

– Vi vill verkligen ta ett grepp när det gäller alkohol. Det destrueras och skickas tillbaka enorma mängder, vilket är helt galet. Så där finns en jättemarknad, avslutar Louise Kallenberg.

– Vi tycket att Innout är en bra kanal för oss att till exempel kunna slippa kassera våra produkter när vi står med en överproduktion. Det ger oss också möjlighet att nå ut på en bredare marknad, säger Martin Jörgensen, vd på Scandchoco och en av handelsplatsens pionjärmedlemmar.

 

Dela

Fler nyheter i Dagligvaruhandel och Mötesplatser och Restaurang

Ica blandar ärtor i köttfärsen: ”Hushållsfärs”

Hushållsfärs och hushållsburgare. Så heter två nya produkter från Ica som består av 30 procent ärtfärs och 70 procent nötfärs. Jämfört med traditionell nötfärs ger de cirka 28 procent lägre klimatavtryck.

Gå med i nätverket idag!

Så missar du inte de viktigaste branschnyheterna, temaseminarierna och studiebesöken.