Ny plattform ska minska matsvinnet: ”Som Blocket för klippartiklar”

Nu lanseras Dagligvaruklipp, en ny tjänst som ska underlätta försäljningen av klippartiklar mellan återförsäljare och leverantörer inom handeln.
– Med dagens ökade matpriser och fokus på hållbarhetsfrågor är det högaktuellt, säger vd Erik Hayling.

Dagligvaruklipp är en ny digital plattform som gör det enkelt för leverantörer i livsmedelsbranschen att bli av med sitt överskott av artiklar. Det kan handla om överproduktion och felproduktion samt produkter med kort bäst-före datum.
– Tjänsten kan enkelt beskrivas som ett Blocket för klippartiklar, säger vd Erik Hayling som grundat företaget tillsammans med Hampus Rosander.


Efter många års erfarenhet av dagligvaruhandeln, såväl på leverantörs- som återförsäljarsidan, har de båda två utvecklat en stark ambition att bekämpa matsvinnet inom livsmedelsindustrin.
– Vi vill samtidigt skapa ett incitament för aktörer på marknaden att tänka hållbart. Genom Dagligvaruklipp kan våra användare öka sin försäljning och därmed sina intäkter, samtidigt som de bidrar till att minska matsvinnet, säger Hampus Rosander, IT-chef på företaget.


Liknande tjänster är i dag riktade mot konsumenter medan Dagligvaruklipp i stället kopplar ihop återförsäljare och leverantörer på marknaden, såväl stora som små.
Tanken är att användarna både kan spara tid och pengar genom att undvika kostnader som är förknippade med att en egen säljkår manuellt behöver bearbeta varor mot återförsäljare.
– Vissa återförsäljare på marknaden har egna klippavdelningar men dessa riktar sig nästan enbart mot leverantörer som redan är verksamma inom respektive kedja, och omfattar endast en liten del av de artiklar som behöver säljas ut. Resterande artiklar hanteras i dagsläget av leverantörernas egen säljkår genom manuell bearbetning mot butik, säger Erik Hayling.
Dagligvaruklipp har redan fått en del uppmärksamhet och vann nyligen första pris i start-up tävlingen Impact Cup i kategorin Sustainable Environment.
Lanseringsdatum är 31 augusti men tjänsten har testats hos flera leverantörer och återförsäljare under de senaste månaderna.
– Redan nu under testperioden har vi förmedlat flera ton mat mellan våra användare som annars riskerats att slängas!

Dela

Fler nyheter i Hållbarhet och Värdekedjan

Södertälje sätter matens klimatavtryck under lupp

Södertälje kommun har tillsammans med Consupedia analyserat hur kommuns livsmedelsinköp påverkar omvärlden utifrån 14 hållbarhetsparametrar. Nu efterlyser kostchefen Sara Seing en bredare syn på hållbarhetsbegreppet.

Gå med i nätverket idag!

Så missar du inte de viktigaste branschnyheterna, temaseminarierna och studiebesöken.