Ny undersökning: Matens ursprung viktigare för svenskar än EU-genomsnittet

När svenskar handlar mat är det nästan lika viktigt varifrån maten kommer som vad den kostar. Det är en stor skillnad mot genomsnittet i EU, där priset är den överlägset viktigaste faktorn.

Resultatet presenteras i den aktuella undersökningen Eurobarometer Livsmedelssäkerhet i EU, där 26 000 personer i hela EU har fått svara på frågor om mat och livsmedelssäkerhet.
Sverige sticker ut på flera sätt. Förutom att matens ursprung är ovanligt viktigt för oss är vi också mer pålästa om livsmedelssäkerhet än genomsnittet i EU. Ändå är vi mindre intresserade av frågan.
Orsaken: Vi tar för givet att maten vi äter är säker.
Svenskar har även högre tilltro till myndigheter och information på officiella webbplatser än EU-genomsnittet, men litar mycket mindre på information om livsmedelssäkerhet från kändisar och influencers. 95 procent litar på information från myndigheter men endast 1 procent litar på influencers och kändisar. För EU som helhet litar 70 procent på myndigheter och 22 procent på influencers.
– Det är spännande att kunna sätta svenskars inställning till mat och livsmedelssäkerhet i ett europeiskt sammanhang och se att vi skiljer oss på flera sätt. Att känna till svenskars intresse för och inställning till livsmedelssäkerhetsfrågor är viktigt för Livsmedelsverket, inte minst i arbetet med vår kommunikation, säger Livsmedelsverkets kommunikationschef Eva Corp.
Undersökningen genomförs regelbundet Efsa, den europeiska myndigheten för livsmedelssäkerhet, och det går därför att se utveckling över tid. En fråga som har seglat upp de senaste åren är mikroplaster, där både kunskapen och oron har ökat mycket i både Sverige och EU jämfört med den senaste undersökningen från 2022.

Dela

Fler nyheter i Hälsa och Livsmedelssäkerhet

Framtidens fika ger järnet: ”Tror på att boosta”

Köp och njut av en smarrig chokladbrownie och minska både matsvinnet och risken för järnbrist. Det låter ju nästan för bra för att vara sant men är resultatet av ett forskningsprojekt som Axfoundation driver i samarbete med IVL Svenska Miljöinstitutet och Pressbyråns testlabb PBX.

Gå med i nätverket idag!

Så missar du inte de viktigaste branschnyheterna, temaseminarierna och studiebesöken.