Nyckelhålet ska bli enklare att använda: “Stort intresse”

Livsmedelsverket håller på att utvecklar ett digitalt verktyg som ska underlätta för producenter att märka sina produkter med Nyckelhålet. Nu efterlyser man inspel från branschen.

Produkter märkta med Nyckelhålet måste uppfylla vissa kriterier som handlar om mindre socker och salt, mer fullkorn och fibrer och nyttigare fett.
För att locka fler producenter att använda sig av märkningen pågår ett initiativ för att se hur en ny algoritm skulle kunna utvecklas. Målet är skapa ett digitalt verktyg som är flexibelt och lättare att använda, samtidigt som det lever upp till de krav och riktlinjer som finns i dag.
– Nyckelhålet ska göra det enkelt för konsumenterna att göra nyttigare val. Vi brukar säga att du ska inte behöver byta liv för att äta bättre, bara byta till Nyckelhålet. Det ska vara lika enkelt för livsmedelsföretag att märka och utveckla nya produkter med Nyckelhålet, säger Bettina Julin, projektledare för Nyckelhålet på Livsmedelsverket.
För att bättre förstå hur Nyckelhålet och ett eventuellt verktyg kan användas som en del i utveckling av recept och nya produkter efterfrågas nu tips, idéer och förslag från aktörer i livsmedelsbranschen. Planen är att tillsammans testa olika prototyper för analys och jämförelse.
– Vi vet att det finns ett stort intresse för Nyckelhålet inom livsmedelsbranschen och inspel från dess olika aktörer är ovärderliga för att utveckla detta nya verktyg. Vår förhoppning är att många vill tycka till nu så att vi kan utveckla något som många vill använda.

Veta mer?
Kontakta Bettina.Julin@slv.se senast 15 mars.

Dela

Fler nyheter i Förpackning och Hälsa

Arla storsatsar på frukost: “En del av vår hållbarhetsstrategi”

I mars inleder Arla och Rädda Barnen ett nytt samarbete för att få fler unga att äta frukost, med ett särskilt fokus på socioekonomiskt sårbara områden.
– Som Sveriges största livsmedelsföretag har vi ett ansvar att jobba för hälsosamma matvanor, säger Cecilia Kocken, vd för Arla Sverige.

Gå med i nätverket idag!

Så missar du inte de viktigaste branschnyheterna, temaseminarierna och studiebesöken.