Solinas storaffär: “Viktig byggsten att växa vidare med”

I förra veckan tecknade Solina avtal om att förvärva de nordiska varumärkena Oscar och Puljonki från Nestlé Group. Livsmedel i fokus fick en pratstund med Johan Persson, landschef för Solina Sweden, om vad detta innebär i praktiken.

Vad betyder den här affären för er?
– Framför allt betyder den att det blir nya produktteknologier och nya typer av produkter som kan komplettera vårt befintligt erbjudande. Det förbättrar vår position på den svenska marknaden och i hela Norden, säger Johan Persson.
För nuvarande produktlösningar har Solina en fabrik i Malmö, en i Danmark, en i Norge och en i Estland som servar den nordiska marknaden, med totalt cirka 320 anställda.
Med förvärvet tillkommer två nya fabriker, en i Finland och en i Danmark, och cirka 130 anställda.
– Så detta är en stor byggsten för oss att växa vidare med.

Basen för Solina är att utveckla och tillverka kundunika produktlösningar till industrikunder. Fram tills nu har det varit torra blandningar av funktionella ingredienser och smaksättningar som varit den huvudsakliga affären på den svenska marknaden. Men i och med förvärvet tillkommer alltså även flytande premiumprodukter.
– För vår del innebär det att vi kan göra vårt erbjudande mer komplett här på den nordiska marknaden. Tack vare närheten till fabrikerna kan vi produktutveckla tillsammans med våra kunder. De här fabrikerna och varumärkena står för unika premiumvärden, där man rostar ben och rostar grönsaker för att bygga upp fonder och såser från grunden. Med modern förpackningsteknologi kan vi även skapa lång hållbarhet, säger Johan Persson.
– Affären innebär även en naturlig förflyttning till foodservice, att vi öppnar upp den kanalen. Det finns redan existerande affärer inom Puljonki och Oscar som vi ser vi fram emot att kunna utveckla och sätta samman med allt annat som vi kan erbjuda.
Vad blir nästa steg efter detta?
– Under de senaste åren har Solina globalt även förvärvat nya typer av coating-system från världsledande bolag, alltså teknologi för att panera produkter. Det här ska vi nu erbjuda till alla våra kunder, säger Johan Persson och förklarar att det handlar om att skapa mer hälsosamma, hållbara och spännande kombinationer.
– Tillsammans med produktlösningar för smak och funktionella ingredienser samt flytande produkter ger det oss möjligheten att hjälpa våra kunder att utvecklas på bästa sätt.

 

Dela

Fler nyheter i Förädling och Människor

Härjedalspizza storsatsar på egen pizzafabrik

Härjedalspizza, som drivs av bröderna Jan och Rahman Sadat, investerar 25 miljoner kronor i en pizzafabrik i Vemdalen by. När bygget är klart kommer det att kunna baka 8 000 fryspizzor per dag.

Gå med i nätverket idag!

Så missar du inte de viktigaste branschnyheterna, temaseminarierna och studiebesöken.