Gammelmormors recept bäddade för svensk succéprodukt

Svensktillverkad tofu av ekologisk råvara är något helt unikt på marknaden och har gjort att omsättningen för familjeföretaget Yipin gått från tio till 70 miljoner på bara sex år.
– Vi har tagit många stora kliv, säger vd Joceline Lu.

Tidningskollegan Dagligvarunytt skriver i sitt senaste nummer om familjeföretaget Yipin, som tillverkar tofu av hållbart odlad soja – och om hur allt började i familjens Lus kök 1998.
Chengen Lu och Johanna Yancai Guo hade lämnat Kina för Sverige, och saknade tillgången till färsk tofu på den svenska marknaden. Med gammelmormors recept togs snabbt stegen från köksexperimenten till Sveriges första tofu-fabrik.
I början var det främst asiatiska livsmedelsbutiker som köpte produkterna; nu finns de i över tusen butiker hos de flesta dagligvarukedjor och bolaget omsätter 70 miljoner kronor.
– För oss har det varit viktigt att växa organiskt och att behålla kontrollen i familjen. Jag står själv och packar kartonger på nätterna när det behövs för att hinna med leveranserna, säger bolagets vd Joceline Lu, som är dotter till grundarna, till Dagligvarunytt.
Den 6 000 kvadratmeter stora fabriken i Vallentuna, som togs i drift 2015, sysselsätter  i dag drygt 30 personer.
– Vi har tagit många stora kliv de senaste åren. Nu är vi i en fas där vi försöker balansera tillväxt, med att bygga en stark organisation. Att möta efterfrågan och att fortsätta ta fram nya produkter håller oss sysselsatta ett bra tag.
För Yipin är hållbarhet en självklarhet. Just därför är sojan, som tofun baseras på, ekologisk och så närproducerad som möjligt.
– Med större volymer blev det möjligt att hitta och upphandla råvaran från europeiska, ekologiska producenter. Det känns självklart att ta hem produktionen, säger Joceline Lu till Dagligvarunytt, och berättar att företaget gärna vill vara i framkant på fler sätt.
– Vi vill inspirera andra med erfarenhet av att byta land och kultur att våga bygga upp ett företag och på så sätt göra skillnad för samhället. Vi är stolta över att fler har upptäckt den asiatiska matkulturen genom vår fusion med det svenska köket.

Bilden: Från vänster: Johanna Lu och Chengen Lu tillsammans med dottern Joceline Lu på familjeföretaget Yipin.

Dela

Fler nyheter i Förädling och Människor och Trend

Premium möter premium: ”Alla vinner på att samarbeta”

Malmö Chokladfabrik och Lejonet & Björnen har en glass ihop, en krämig vit chokladglass som kombineras med syrlig hallonsylt.
– Vi älskar att samarbeta med andra matföretag, säger Jens Fylkner, delägare av Malmö Chokladfabrik.

Gå med i nätverket idag!

Så missar du inte de viktigaste branschnyheterna, temaseminarierna och studiebesöken.