24 oktober 2019
Hela 59 procent av svenskarna har ökat sin konsumtion av växtbaserade alternativ till mjölk under det senaste året, och 33 procent har ökat konsumtionen av laktosfria produkter.
Det visar Magrapporten 2019, en omfattande undersökning om maghälsa som Kantar Sifo gjort på uppdrag av Valio.
Det är de unga kvinnorna i åldrarna 25–30 år som går i bräschen för förändringen, där sju av tio har laktosfri mjölk och/eller ett växtbaserat alternativ hemma.
Undersökningen visar också att det finns intresse för alternativ till mjölk i kaffet. Bland unga i åldern 25-30 år är det mest framträdande, där väljer var fjärde ett växtbaserat alternativ i kaffet.
– Magrapporten 2019 visar tydligt att intresset för såväl laktosfritt som växtbaserat ökar, något som beror på ett ökat intresse för hälso- och miljöfrågor. Vi vill uppmuntra och möjliggöra valfriheten, och därför erbjuder vi såväl laktosfri mjölk som växtbaserade alternativ, säger Anette Björnlund, media- och kommunikationschef på Valio, i en kommentar.
AGNETA RENMARK
Dela
Fler nyheter i Arkiv
Arkiv Människor Mötesplatser Trend
Almedalen 2025: ”Livsmedelsfrågorna tar plats i debatten”
Spännande möten, spänstiga debatter och nya insikter. När Livsmedel i fokus ber en handfull branschpersonligheter att sammanfatta årets upplaga av Almedalsveckan är det positiva tongångar men även en del önskemål inför nästa års event.
27 juni
Gå med i nätverket idag!
Så missar du inte de viktigaste branschnyheterna, temaseminarierna och studiebesöken.
 
											
				 
			
											
				 





