Volta Greentech växlar upp – ny algfabrik ska minska kornas klimatpåverkan

I somras lanserades världens första metanreducerade nötkött i ett 20-tal Coop-butiker i Stockholm och på Gotland. Nu går tre svenska livsmedelsaktörer samman och investerar i tekniken så att fler lantbrukare får tillgång till fodret som får korna att prutta mindre.

Metanutsläppen från nötboskap står för mer än fyra procent av globala växthusgaser. Men om kor får ett litet tillskott av alger i fodret kan utsläppen minska med upp till 90 procent.
Detta enligt en pilotstudie som genomfördes på Gotland i somras, och där klimateffekterna validerades av det oberoende forskningsinstitutet RISE.

För att accelerera arbetet har Axel Johnsons investeringsarm Novax, Konsumentföreningen Stockholm och det svenska livsmedelsföretaget Protos gått samman och investerat totalt 20 miljoner kronor i Volta Greentech.
– För att lösa de utmaningar vi står inför behöver hela livsmedelskedjan innovativa lösningar och ett brett samarbete. Volta Greentech står för precis en sådan innovativ lösning och vi ser stor potential i det samarbete som nu skapas och växlas upp, säger Pär Warnström, investeringschef på Novax, i en kommentar.

Nästa steg är ”Volta Factory 02”, en storskalig algfabrik som ska byggas under 2024.
– Vår lösning för att minska metanutsläppen från kor är väl erkänd för sin potential att ha en snabb, mätbar och positiv inverkan. Men att göra detta storskaligt och tillräckligt snabbt för att ha en positiv effekt på klimatet är utmanande. Därför är vi glada över det stöd vi har i ryggen från ledande svenska livsmedelsaktörer, säger Fredrik Åkerman, vd för Volta Greentech.

Volta stöttas sedan tidigare av framstående företagare som Claes Dinkelspiel (Nordnet) och Peter Carlsson (Northvolt). Man har även mottagit finansiell stöttning från Jordbruksverket, Vinnova och Almi Väst.

 

Dela

Fler nyheter i Hållbarhet och Värdekedjan

Grossist lanserar recept på framtidens krogklassiker

Martin & Servera tar hjälp av kändiskockar för att twista älskade krogklassiker med lägre klimatpåverkan.
– Trenden är tydlig, allt fler gäster vill ha klimatsmart och mer växtbaserat på tallriken, och vi vet att restaurangbranschen vill visa vägen, säger kommunikations- och hållbarhetsdirektören Kristina Ossmark.

Gå med i nätverket idag!

Så missar du inte de viktigaste branschnyheterna, temaseminarierna och studiebesöken.