Efter 42 år i livsmedelsindustrins tjänst: “Dags att betala tillbaka”

Hallå där, Rickard Albin, innovationschef på Culinar Sverige, som efter ett 42 år långt yrkesliv inom livsmedelsindustrin gör sin sista arbetsdag som anställd nu på fredag.

Vi börjar med sportfrågan: Hur känns det?
– Det känns bra! Någon gång måste man ju sluta jobba och jag har haft nio fantastiska, utvecklande, lärorika och roliga år här på Culinar, säger Rickard Albin, som är kemist i grunden och sedan tog en master i livsmedelsteknik vid Lunds tekniska högskola med examen 1981.
Du har alltså varit livsmedelsindustrin trogen i 42 år, varför då?
– För att det är en spännande bransch där jag haft förmånen att få jobba med väldigt många olika saker – och jag har trivts på alla jobb jag haft! Trots att livsmedelsindustrin är Sveriges tredje största industrigren så har den varit ganska försakad, men under de senaste tio åren har något ändrats. Nu är det många investerare som insett vilken häftig bransch det är samtidigt som det blivit lättare att söka pengar via Formas och Vinnova, och där Sweden Food Arena fungerar som en bra matchmaker. Livsmedel är verkligen det nya IT med massor av nya innovationer!
Vad i din långa karriär är du mest stolt över?
– Det måste vara när jag arbetade på Campbell Soup Company i början på 2010-talet och tog fram deras expedition meals – frystorkade produkter för militären och till friluftsliv. Vi använde ingredienser som var individuellt torkade på olika sätt för att på så sätt få högre smak och kvalitet. Vi tog även fram en påse med zip-förslutning och som det gick att äta direkt ur, med invändig gradering för att man skulle veta exakt hur mycket vatten som skulle tillsättas. Det blev väldigt bra produkter som fortfarande används i fält av bland annat Nato, samt i olika räddningsaktioner, säger Rickard Albin.
– Jag är även väldigt nöjd med att vi var tidigt ute med att ta bort smakförstärkare såsom natriumglutamat i alla våra produkter för att i stället öka mängden ingående råvara. När Mats Nilssons bok ”Den hemliga kocken” kom ut var vi redan klara med det jobb som resten av livsmedelsindustrin fick göra under mer brådskande former.
Vad är det bästa med din tid på Culinar?
– Att jag varit med om att sätta Culinar på kartan som ett innovativt B2B-företag med mycket samarbeten med forskningsinstitut, universitet och högskolor. Vi har t ex öppnat dörren för internationella mastersstudenter som gjort sina produktutvecklingsprojekt här hos oss; det innebär att hela världen kommit till Fjälkinge. Vi är rent generellt ett väldigt öppet företag dit alla är välkomna och våra kunder tycker det är roligt att samarbeta med oss. Jag tror att det är vägen framåt för hela livsmedelsindustrin: öppenhet och ökat samarbete. Vi har allt att vinna och inget att förlora på det.
Så, vad ska du göra nu?
– Mitt nya liv börjar med en veckas vinreportageresa till södra Bourgogne. Jag är vinjournalist sedan länge och arbetar för Munskänkarnas tidning In Vino. Sedan är tanken att starta upp ett eget litet konsultbolag och erbjuda mina tjänster till dem som behöver hjälp med mindre projekt, utredningar, sammanställningar och utbildningar eller som föredragshållare inom livsmedelsområdet.
Har du något drömuppdrag?
– Jag gillar ju forskning och utveckling och tar gärna tag i ett projekt där jag kan använda mina kunskaper. Nyligen gjorde jag till exempel en litteraturstudie kring antinutrienter i baljväxter och tidigare har jag gjort en studie kring extrudering. Jag tycker att jag varit lyckligt lottad som fått lära mig så mycket under min yrkeskarriär, nu är det dags att betala tillbaka.
Till sist, vad ska du göra i sommar?
– Vi har hyrt ett skärgårdshus i Hamburgsund där vi ska vara i en vecka, jag älskar Bohuslän och jag älskar fisk och skaldjur. Sedan ska vi semestra i Dalslands kanal, där vi hyrt en slussvaktarbostad med tillhörande båt. Jag ser verkligen fram emot att åka runt i slussarna och har dessutom köpt nya fiskespön!


Rickard Albin har en av Sveriges bästa näsor, något som varit en stor tillgång under hela hans långa karriär inom livsmedelsbranschen.

Dela

Fler nyheter i Forskning och Förädling och Människor

Premium möter premium: ”Alla vinner på att samarbeta”

Malmö Chokladfabrik och Lejonet & Björnen har en glass ihop, en krämig vit chokladglass som kombineras med syrlig hallonsylt.
– Vi älskar att samarbeta med andra matföretag, säger Jens Fylkner, delägare av Malmö Chokladfabrik.

Gå med i nätverket idag!

Så missar du inte de viktigaste branschnyheterna, temaseminarierna och studiebesöken.