De tar över Siljans Chark: “Starkt varumärke”

Nu är det klart att Siljans Chark lever vidare efter konkursen.
– Vi är mycket glada över att få möjligheten att vara med och utveckla ett av Dalarnas starkaste varumärken, säger Pär Nilsson, som går in som ny ägare tillsammans med Mats Årjes.

För snart två veckor sedan försattes Siljans Chark i konkurs, något som Livsmedel i fokus tidigare skrivit om. Styrelseordförande Jan Forsell sade då att målsättningen var att hitta en ny ägare så att driften skulle kunna fortsätta och att de omkring 85 anställda kan behålla jobben.

Nu är det klart att företaget har räddats och ska drivas vidare med Pär Nilsson och Mats Årjes som nya ägare. Båda har lång erfarenhet av såväl vd-uppdrag som styrelsearbete. Pär Nilsson kommer närmast från rollen som vd för Förlagssystem och Scandbook och Mat Årjes från rollen som vd för Skistar.

– Det kommer att bli en spännande och utmanande resa tillsammans med ledning och medarbetare i nya Siljans Chark, och vi är väldigt ödmjuka inför uppgiften, säger Mats Årjes.

De är glada över att chansen att få utveckla ett lokalt varumärke ”som står för högkvalitativa, lokala produkter och är betydelsefullt för så många”.

– Vi tänker på alla lantbrukare i Dalarna, Hälsingland och Jämtland som håller vårt vackra landskap öppet, men också på alla vi konsumenter av Siljans Charks produkter, lokala handlare och medarbetarna i företagets båda verksamheter i Ickholmen och Mora, säger Per Nilsson.

Fler nyheter i Förädling och Primärproduktion

Nya budgetpropositionen: “Kan göra skillnad på riktigt”

Under veckan har flera gröna satsningar presenterats ur den kommande budgetpropositionen för 2021, som läggs fram i sin helhet på måndag. Sara Sundquist, näringspolitisk expert på Livsmedelsföretagen, väljer här ut tre godbitar.

Gå med i nätverket idag!

Så missar du inte de viktigaste branschnyheterna, temaseminarierna och studiebesöken.

Bli medlem