– En kris kan även fungera som affärsdrivare, säger hon.
12 september 2025
Livsmedelsbranschens spelplan håller på att ritas om, snabbt och utan facit.
– Stabiliteten är borta och kris har blivit det nya normala, säger Emma Dalväg, co-founder och advisor på Unwasted.
Under Livsmedelsdagarna i Tylösand presenterade hon en rykande färsk rapport: ”Hur gör vi med maten – en temperaturmätare på den svenska livsmedelsbranschen”, där hon och hennes medarbetare på Unwasted intervjuat en rad vd:ar och andra nyckelpersoner i livsmedelsbranschen.
– Branschen står inför ett ”make or break”-decennium. Det gäller att inte få panik, det finns många spännande affärsmöjligheter när kris blir det nya normala – inte minst när det gäller cirkulär ekonomi, säger hon.
En utmaning är att det inte går att lösa morgondagens problem med gårdagens lösningar.
– Systemet är optimerat för förutsägbarhet, där det gått att köpa billiga råvaror just in time och varit billigt att producera och billigt att genera avfall. Det här har förändrats. Eller som Spendrups vd Henrik Åström säger i rapporten: ”Vi har en modell som fungerar så länge världen kommer överens.”
När Emma Dalväg ska välja ut tre viktiga ”pusselbitar” från rapporten och för framtiden väljer hon dessa:
- Resurser som trumfkort. Här lyfter hon fram fiskindustrin i Sotenäs kommun som gott exempel, där man tillsammans med Rena hav utvecklat ett system för industriell symbios, där fiskrens omvandlas till biogas.
- Affärsmodellen i ny kostym. Här är Lantmännens bioraffinaderi i Norrköping ett bra exempel på hur man kan omvandla restströmmar till sidoströmmar och tjäna pengar flera gånger på en och samma resurs.
- Relationer som strategi. Det gäller inte minst vikten av att samarbete med andra i värdekedjan för att öka robustheten och därmed konkurrenskraften.
En slutsats i rapporten är att bygga för stök genom att öka robustheten och att göra organisationen mer snabbfotad. En annan är att sluta slösa – resursfrågan är strategisk, där det gäller att göra så mycket som möjligt av det man har.
– Det finns cirkulära och resurseffektiva strategier som kan stärka affären mitt i osäkerheten och genom att höja blicken kan man bli en vinnare, säger Emma Dalväg.
Dela
Fler nyheter i Trend
Ökad import av EMV pressar svenska livsmedelsproducenter
Försäljningen av svensk mat minskar medan importerade EMV-produkter allt större plats i butikshyllorna.
– Sänkt matmoms skulle kunna ge en välbehövlig skjuts till köpkraften, säger Livsmedelsföretagens chefekonom Carl Eckerdal.
9 september
Gå med i nätverket idag!
Så missar du inte de viktigaste branschnyheterna, temaseminarierna och studiebesöken.