Från Google till Bolt Food: “Vi ska skapa volym”

Civilekonomen Filip Johansson lämnade New York och tjänsten som säljchef inom mat- och dryckessektorn på Google för att bli ansvarig för nya satsningen Bolt Food i Stockholm.
– Mat är min passion, säger han till Livsmedel i fokus.

Transportplattformen Bolt som finns på 35 marknader och i fler än 150 städer och med huvudkontor i Tallinn växer stadigt. Nu har företaget rekryterat Filip Johansson som ansvarig för företagets satsning på att utveckla matleveranser i Sverige med start i Stockholm.

– Mitt uppdraget är att öka efterfrågan på våra tjänster och moderna transportlösningar. Bolt Food har bara funnits i fyra veckor på den svenska marknaden men vi ser redan en god tillväxt, säger han.

Kunderna är dels restauranger, dels vanliga konsumenter som köper mat via en app.

– Det är som en kombinerad mat- och transportapp där vi erbjuder snabba matleveranser med hjälp av kurirer som kör elmoppar med tak.

Pengarna ska man tjäna man på att driva trafik till restaurangerna och ta ut en procentandel på den tjänsten.

– Nu under etableringsfasen erbjuder vi fria leveranser men i framtiden kommer vi att ta ut en avgift även för detta.

Varför begränsa sig till bara restauranger?

– Vi kollar på att eventuellt utveckla verksamheten till att innefatta mer än bara leverans av mat från restauranger, säger Filip Johansson.

Vilken är er styrka jämfört med konkurrenterna?

– Vi är extremt effektiva tack vare vår storlek, jobbar med mikromobilitet och kan erbjuda ett brett sortiment av tjänster och skalbara lösningar. Det gör att vi ge kunderna en bra deal.

När blir ni lönsamma?

– Det är svårt att ange ett absolut slutdatum. Vårt fokus just nu är att komma upp i volym och att skapa goda relationer i branschen.

Till sist. Vad fick dig att lämna Google och New York för Sverige?

– Jag har saknat Sverige och Stockholm efter fyra år i New York och dessförinnan två år i Dublin. Det är skönt att ha flyttat hem till vänner och familj igen och samtidigt få en så här spännande karriärmöjlighet. Mat är en av mina stora passioner rent privat så det är fantastiskt kul att även få jobba med det.

 

Dela

Fler nyheter i Måltider och Restaurang

Grossist lanserar recept på framtidens krogklassiker

Martin & Servera tar hjälp av kändiskockar för att twista älskade krogklassiker med lägre klimatpåverkan.
– Trenden är tydlig, allt fler gäster vill ha klimatsmart och mer växtbaserat på tallriken, och vi vet att restaurangbranschen vill visa vägen, säger kommunikations- och hållbarhetsdirektören Kristina Ossmark.

Gå med i nätverket idag!

Så missar du inte de viktigaste branschnyheterna, temaseminarierna och studiebesöken.