Premium möter premium: ”Alla vinner på att samarbeta”

Malmö Chokladfabrik och Lejonet & Björnen har en glass ihop, en krämig vit chokladglass som kombineras med syrlig hallonsylt.
– Vi älskar att samarbeta med andra matföretag, säger Jens Fylkner, delägare av Malmö Chokladfabrik.

När det göteborgska glassföretaget Lejonet & Björnen i förra veckan presenterade årets nya smaker var den ena Vitchoklad & Hallon, där ekologisk vit choklad från Malmö Chokladfabrik är en av de bärande ingredienserna, tillsammans med en syrlig hallonsylt från den svenska sylttillverkaren Torfolk.
– Valet av råvaror är viktigt och jag lägger stort fokus vid att hitta för oss rätt leverantör. Vi är en superpremium aktör på den svenska glassmarknaden och smakerna vi lanserar ska alltid ha sitt ursprung i premium, det är en stor del av vår identitet, säger glassmästaren Anders Lejonbjörn.
På Malmö Chokladfabrik älskar man kreativa samarbeten tillsammans med andra matföretag. Enligt Jens Fylkner är det något hela branschen vinner på.
– Lejonet & Björnen är precis som vi ett familjeföretag som brinner för hållbarhet och hög kvalitet. De är både smaksäkra och långsiktiga, och det är sådant man gillar som entreprenör: att bygga relationer och ta fram bra produkter – att det inte handlar om slit och släng, säger han till Livsmedel i fokus.
Jens Fylkner berättar att det under året kommer att lanseras flera nya samarbeten men andra livsmedelsföretag.
– Men mer än så kan jag inte avslöja just nu, det är topphemligt!
Det är chokladmästaren Joel Lindqvist som har “labbat” tillsammans med glassmästaren Anders Lejonbjörn för att skapa den nya glassen.
– Det är sjukt kul att få jobba med ett sådant här projekt. Och man bara måste smaka på den här glassen, den är så bra!

BILDEN: Glassmästaren Anders Lejonbjörn och chokladmästaren Joel Lindqvist har en glass ihop.

Dela

Fler nyheter i Förädling och Värdekedjan

Grossist lanserar recept på framtidens krogklassiker

Martin & Servera tar hjälp av kändiskockar för att twista älskade krogklassiker med lägre klimatpåverkan.
– Trenden är tydlig, allt fler gäster vill ha klimatsmart och mer växtbaserat på tallriken, och vi vet att restaurangbranschen vill visa vägen, säger kommunikations- och hållbarhetsdirektören Kristina Ossmark.

Gå med i nätverket idag!

Så missar du inte de viktigaste branschnyheterna, temaseminarierna och studiebesöken.