EU och euron i fokus under Matdagen

Uppemot 98 procent av all livsmedelsrelaterad lagstiftning kommer från EU, och beslut som tas i Bryssel är på många sätt viktigare än vad som sker i Rosenbad. Det var utgångspunkten för flera spänstiga diskussioner under årets upplaga av Matdagen.

EU var temat för Livsmedelsföretagens event Matdagen som ägde rum 25 april, och som enklast sammanfattas så här: Gå och rösta 9 juni!
För trots att de beslut som tas i Bryssel har minst lika stor påverkan på våra liv och vårt samhälle som beslut i riksdagen vet sex av tio svenskar inte ens om att det är EU-val i år. Vid förra EU-valet röstade 55 procent av svenskarna, att jämföra med 84 procent i riksdagsvalet.
Ylva Nilsson, journalist, författare och mångårig Brysselkorre för bland annat Dagens Industri och Svenska Dagbladet, hade sin egen förklaring till att de svenska politikerna är så tysta om besluten som fattas i EU:
–  De vill inte att vi väljare ska veta att viktigaste besluten tas i Bryssel numera. Uppemot 98 procent av all livsmedelsrelaterad lagstiftning kommer från EU, sade hon.
Hon var även kritisk mot media “som bara bevakar EU-frågor en månad innan valet” och önskade att det var politikens stjärnor som toppade listorna i EU-valet i stället för dagens relativt okända kandidater.

Frågan om Sverige ska gå med i euron var också uppe för diskussion. Detta mot bakgrund av att kronan under de senaste tio åren har tappat drygt 40 procent mot euron, och att kronraset har lett till kraftiga fördyringar för flertalet svenska livsmedelsproducenter.
Enligt Carl Eckerdal, chefekonom på Livsmedelsföretagen, tror åtta av tio medlemsföretag att euro är positivt för svensk livsmedelsproduktion.
– Och bara en av tio tror att det skulle vara negativt, sade han.

För att tydliggöra livsmedelsindustrins förväntningar och prioriteringar inför den nya mandatperioden har Livsmedelsföretagen även lanserat ett valmanifest i fem punkter, inte minst för att uppmärksamma kandidater i EU-valet på frågor av stor betydelse för branschen:

  1. Ett hållbart livsmedelssystem bygger på lönsam livsmedelsproduktion.
  2. EU måste bli bättre på forskning och innovation.
  3. Livsmedelsindustrin behöver stabila regelverk för att leverera.
  4. Slå vakt om säkra livsmedel – med förnuft och utan onödigt matsvinn.
  5. EU behöver både ökad inhemsk produktion och handel över gränserna.

Ta del av Livsmedelsföretagens EU-valmanifest HÄR!

BILDEN: Daneil Emilsson, presschef på Livsmedelsföretagen, ledde en spänstig “EU-valdebatt” med Dick Erixon (SD), Boriana Åberg (M) ,Sofie Eriksson (S), samt Anna Maria Corazza Bildt (L) under Matdagen.

Dela

Fler nyheter i Förädling och Mötesplatser

Svenskt godis gör succé – nu ökar investeringarna

Efterfrågan på svenskt godis utomlands ökar. Nu investerar Orkla Confectionery & Snacks 20 miljoner kronor för att öka kapaciteten i Bubs godisfabrik i Jönköping.

Gå med i nätverket idag!

Så missar du inte de viktigaste branschnyheterna, temaseminarierna och studiebesöken.