Livsmedelsstrategin 2.0: ”Möjlighetsfönstret står på vid gavel”

Torsdagen den 18 april bjöd landsbygdsminister Peter Kullgren in till ett möte om den nya livsmedelsstrategin 2.0. Livsmedel i fokus fick en pratstund med Jimmy Sandell, kommunikations- och näringspolitisk chef på Livsmedelsföretagen, som var en av dem som deltog.

Blir det den strategi som ni på Livsmedelsföretagen hoppats på?
– Det återstår fortfarande att se, den färdiga livsmedelsstrategin presenteras först i höst. I dag handlade det mest om att visa att den verkstad som Kullgren refererat till att han vill se, är öppnad och att arbete pågår. Regeringen har sjösatt ett antal utredningar och givit uppdrag till myndigheterna som man hoppas ska bidra till att nå målen med strategin. Ett exempel är ett uppdrag om stärkt konkurrenskraft för livsmedelsproducenter med bibehållit djurskydd, ett annat är att jordförvärvslagen ses över. Men det viktigaste uppdraget för våra medlemmar är utan tvekan utredningen om förenkling av kontrollorganisationen för att företagens regelbörda ska minska.

Vad är du mest nöjd med?
– Vi är nöjda med att ha en god dialog med regeringen och att de har tagit till sig av våra inspel. Både ministern och statssekreteraren underströk, i linje med oss, vikten av satsningar på export, forskning och innovation, kompetensförsörjning och regelförenklingar för att öka lönsamheten och stärka konkurrenskraften. Det är också positivt att man adresserar hela livsmedelskedjan och har höjt blicken från myllan så att det till exempel inte bara handlar om regler på gårdsplanen utan även innefattar våra företag.

Var det något som överraskande dig?
– Nej, det var inget som gjorde att man trillade av stolen direkt. Det hela var nog ungefär vad jag hade förväntat mig. Kullgren förmedlade bilden av att detta är en pågående process och att mycket behöver ske med gemensamma krafter inom det offentliga och i samarbete med näringslivet, och på Livsmedelsföretagen känner vi att vi är en viktig del av den processen.

Så hur jobbar ni vidare nu?
– I vår verkstad pågår febril aktivitet. Vi håller som bäst på med att arbeta fram en brett förankrad livsmedelsexportstrategi i nära samarbete med departementet. Vårt påverkansarbete inför den kommande forskningspropositionen är inne på upploppet. Och vi samlar in regelkrångel och “myndighetsskräckexempel” till utredare Magnus Oscarssons kontrollutredning, för att nämna några saker. Det positiva med att livsmedelsstrategi 2.0 ännu inte sett dagens ljus är att möjlighetsfönstret fortfarande står på vid gavel.

 

 

Dela

Fler nyheter i Förädling och Människor och Värdekedjan

Grossist lanserar recept på framtidens krogklassiker

Martin & Servera tar hjälp av kändiskockar för att twista älskade krogklassiker med lägre klimatpåverkan.
– Trenden är tydlig, allt fler gäster vill ha klimatsmart och mer växtbaserat på tallriken, och vi vet att restaurangbranschen vill visa vägen, säger kommunikations- och hållbarhetsdirektören Kristina Ossmark.

Gå med i nätverket idag!

Så missar du inte de viktigaste branschnyheterna, temaseminarierna och studiebesöken.