“Gästerna kan sitta i bilen och tuta så kommer vi ut med maten”

De senaste veckorna har varit en utmaning för Sveriges alla restaurangföretagare, med flera nya bud från Folkhälsomyndigheten att förhålla sig till.
– Vi är trötta men har samtidigt aldrig tidigare fått så mycket kärlek från våra gäster, säger krögaren Katja Palmdahl på Lilla Spinneriet i Lindome.

Lilla Spinneriet, som ligger ett par mil söder om Göteborg, drivs av Katja och Patrick Palmdahl. Förutom att erbjuda lunch och fika har de även populära helgbruncher, melodikryssfrukostar, event och catering.

Eller brukar ha, för i spåren av corona och alla råd och restriktioner som följer med detta är det mesta upp och ned.

– Det är ständigt nya påbud och varje gång tappar vi gäster. Allt är jättekonstigt och det känns både i huvudet och i kroppen att man sliter dubbelt så hårt som vanligt. Men vi försöker hitta kreativa lösningar i stället för att oroa oss, säger Katja Palmdahl.

Utmaningen är både att locka gäster för att hålla verksamheten igång samtidigt som det gäller att inte skapa trängsel och köbildning.

– Början av förra veckan var jättedålig, då kom det knapp en enda gäst och vi kände att nu barkar det käpprätt åt skogen.

Men i stället för att deppa ihop började de jobba stenhårt med sociala medier.

– Normalt sett gör vi kanske inlägg en eller två gånger, nu har vi gjort uppdateringar tre gånger om dagen. Det viktigaste är att vara superpositiv och inbjudande. Folk orkar inte med mer elände och vi vill verkligen att det här ska vara en avkopplande frizon.

Det hela resulterade i att det kom oerhört mycket gäster under helgen i stället, vilket köket inte riktigt tagit höjd för.

– Vi fick säga till alla gäster som inte fick plats vid borden att gå ut och vänta medan vi jobbade i kapp. Så länge man kommunicerar med folk och berättar varför det tar tid så är det oftast inga problem.

Har ni kunnat behålla personalen?

– Nej, de timanställda fick gå först, tack och lov handlar det om ungdomar som går i skolan och som klarar sig även utan jobb. Vår konditor, som vi fått säga upp, har hittat ett annat jobb och så har vi en medarbetare som är 70 plus som själv har valt att stanna hemma just nu.

Hur funkar leveranserna?

– Den största utmaningen är att beställa rätt mängd som både räcker men samtidigt inte resulterar i en massa svinn – det har vi absolut inte råd med nu. Vi jobbar även med flera mindre och lokala leverantörer, vi säljer deras produkter i vår butik och gör vårt bästa för att boosta även deras försäljning, säger Katja Palmdah.

Trots att det inte blivit något förbud för bufféer har de valt att införa tallriksservering av allt.

– Det gäller att ligga steget före och skapa trygghet för gästerna och visa att vi gör vad vi kan. Vi bevakar nyheterna hela tiden, följer alla rekommendationer och skriver ut alla riktlinjer för att ha på fötterna om någon skulle ifrågasätta det vi gör.

Från och med den här veckan har de ställt ut menyskylten utanför dörren för att inte skapa folksamling vid kassan.

Avhämtning av mat har ökat med 40 procent under senaste veckan. Bland annat erbjuds tre rätters lite lyxigare middagar som gästerna förbokar.

– Vill man inte komma in så kan man ringa in sin beställning och sitta kvar i bilen och tuta så kommer vi ut med maten och så får man betala med swish. Dessutom blir vi lite glada över att höra det där tutandet!

Katja Palmdahl berättar att påsk brukar vara en av de bästa tiderna på året med fullbokade påskbufféer i flera sittningar varje dag. Men i år är allt avbokat.

– Nu funderar vi på om vi kan låta folk köpa hem en riktigt schysst påskbuffée i stället, att vi packar ned all mat i lådor som man hämtar upp på skärtorsdag. Då kanske vi själva kan ta ledigt i påsk i stället – det minns jag faktiskt inte när det hände senast.

Just nu är hon mest glad över att trots allt kunna ha verksamheten igång, att ha trogna gäster och att stå på egna fötter i stället för att belasta samhället:

– Det kommer ju en tid efter corona också. Min kvinnliga intuition säger mig att det värsta är över efter påsk. Det är då det vänder – man jag kan ha fel.

Dela

Fler nyheter i Corona och Restaurang

Öljättar bäddar för bättre konkurrens kring starköl

Ett nytt åtaganden från Carlsberg och Spendrups öppnar för bättre konkurrens kring leverans av starköl. Det menar i alla fall Konkurrensverket, som i och med detta avslutar utredningen om misstänkta överträdelser av förbudet mot konkurrensbegränsande avtal.

Gå med i nätverket idag!

Så missar du inte de viktigaste branschnyheterna, temaseminarierna och studiebesöken.