Grossisten fryser priset – hundra varor, hundra dagar

Höjda råvarupriser, ökade transportkostnader och höjda energikostnader har slagit hårt mot helalivsmedelsbranschen. Nu startar livsmedelsgrossisten Menigo initiativet ”100 varor 100 dagar” för att stötta sina restaurangkunder.

Inflationen och prisökningarna gör att det just nu utmanande att driva restaurang med lönsamhet, enligt Nina Wahlgren Gill, kommersiell direktör på Menigo.

– Det finns inga buffertar och det är svårt att planera för framtiden eftersom ingen vet vad som kommer hända med priserna. Därför fryser vi nu priset på hundra varor i hundra dagar. Tanken är att ge krögarna möjlighet att anpassa och planera sina höst- och julmenyer utan att riskera att drabbas av prishöjningar på just dessa varor, säger hon.

Även om priset på råvaror möjligen kan ha nått sin peak fortsätter transport- och energikostnader att stiga, vilket påverkar slutpriset på varan.

– Att vi alla kommer få vänja oss vid högre priser på mat, såväl hemma som på krogen är ett faktum. Genom det här initiativet hoppas vi kunna vara med och möjliggöra att människor kommer att fortsätta gå ut och äta och ha det trevligt på sina favoritrestauranger, säger Nina Wahlgren Gill.

Dela

Fler nyheter i Restaurang och Värdekedjan

Investerar för minskade klimatutsläpp: ”Skapar mervärden för hela matkedjan”

Tre av Sveriges största lantbrukskooperativ saminvesterar i en digital plattform för att minska klimatpåverkan i den egna värdekedjan. Satsningen innebär även att kunderna inom livsmedelsindustrin kan få full kännedom om sina utsläpp utefter hela värdekedjan i stället för att utgå från schablonvärden.