28 september 2023
Saveggy samarbetar med producentorganisationen Odlarna inför den kommersiella lanseringen av sin innovation där en växtbaserad, ätbar skyddsbarriär ska ersätta dagens fossilbaserade plast på gurkor. Målet är en kommersiell lansering 2024 på den svenska marknaden.
– Vi är mycket glada över att ha etablerat detta partnerskap, säger Vahid Sohrabpour, medgrundare och vd för Saveggy.
Tekniken är inspirerad av naturen och förlänger hållbarheten för frukt och grönsaker, minskar matsvinnet och eliminerar behovet av plastförpackningar. Den har utvecklats i samarbete med stora återförsäljare som Ica och Lidl.
Odlarna, som främst fokuserar på växthusodlade grönsaker, levererar färskvaror till alla stora återförsäljare i Sverige. Det handlar om cirka 90 procent av alla svenskodlade gurkor.
– Vi tycker att detta partnerskap känns som ett initiativ som är rätt i tiden, alla behöver försöka bidra till en minskad förbrukning av plast, säger Martin Löfstedt, vd för Sydgrönt.
– Det är ett spännande och innovativt projekt och vi ser potentialen i att tillsammans erbjuda en hållbar produkt till våra konsumenter, säger Magnus Nilsson, vd för Svenska Odlarlaget.
Projektet stöds av Europeiska jordbruksfonden för landsbygdsutveckling (EARFD) genom det Europeiska innovationspartnerskapet för jordbruk.
Dela
Fler nyheter i Hållbarhet och Primärproduktion
Arla prisas för modellen som gör hållbar omställning lönsam
Arlas hållbarhetsersättning som ger incitament för klimat- och hållbarhetsomställning för mjölkbönder vinner Svensk Kooperations pris för kooperativ utveckling år 2024.
– Vi är superstolta, säger vd Cecilia Kocken.
17 maj
Gå med i nätverket idag!
Så missar du inte de viktigaste branschnyheterna, temaseminarierna och studiebesöken.