Han har järnkoll på mattrenderna 2024

Lennart Wallander driver Food & Friends som bland annat står bakom Matrapporten, en årlig sammanställning av tusen svenskars matvanor och konsumtion. Är det någon som har koll på trender så är det han. Och när Livsmedel i fokus anordnar sitt årliga trendseminarium i februari är han en av dem som står på scenen.

Hur ser nuläget ut, med 2023 i backspegeln? Vad har påverkat oss?
– Självklart är den största påverkan Permakrisen, alltså den kris som kommer från otaliga håll och aldrig tar slut – eller? Den har stark påverkat maten vi tillagar (bekanta rätter som vi känner igen från förr), vad vi äter (mindre hälsosamt och mer läsk och godis) samt hur vi handlar (mer kampanjvaror och handelns egna märkesvaror). Det har vi sett i tidigare kriser och det ser vi även i dag.
Vilka är de främsta trenderna i Matsverige?
– En tydlig trend är vad vi kallar Nostalgic Revival. I tider av kris behöver vi tröst och igenkänning, och dessutom har hushållens matinköp blivit rejält mycket dyrare. Det var knappast en slump att Nobelmenyn 2023 innehöll kroppkaka. Andra viktiga trender är Crisis Cooking,Happy och The Me Mentality.
Vad kommer vi att få se mer av 2024?
– Det blir mer av så kallad ”performance-mat”, alltså det som ger oss fysiska eller mentala fördelar. Ett enkelt exempel på detta är Revgum, ett tuggummi som innehåller koffein för extra skärpa.
Vad är helt ute?
– Något som är alldeles för ute är hållbarhet och etik. I dåliga tider fokuserar vi på oss själva och låter det övriga komma i andra hand.
Du är en av trendspanarna på scenen under årets trendseminarium som Livsmedel i fokus anordnar. Vad får publiken med sig från dig?
­– Jag kommer berätta om aktuella mattrender tills någon brottar ned mig på scenen och tvingar mig att gå. Vi vill att alla sinnen kommer i spel, därför har vi mycket bilder, många filmer och även smakprov på nya företeelser som inte finns i Sverige ännu!

Nyfiken på programmet? All info och anmälningsformulär hittar du här.

Dela

Fler nyheter i Trend

Det våras för hybridmaten

Hållbart och hälsosamt. Det är tanken när allt fler producenter nu
blandar kött med grönt för att locka fler konsumenter att äta mer vegetariskt på ett lätt och lagom vis, där hälften av varje blir dubbelt så bra.

Gå med i nätverket idag!

Så missar du inte de viktigaste branschnyheterna, temaseminarierna och studiebesöken.