Hemköp slår rekord med minskat matsvinn

Det går en våg av satsningar på minskat matsvinn över livsmedelsbranschen. Nu är det Hemköp som meddelar att de under 2020 slog rekord och är på god väg att nå sitt mål om halverat matsvinn. Framgångsfaktorer är digitala hjälpmedel, att packa och sälja ut varor som bör ätas snart och ett ökande intresse hos kunderna.

– Som en av de större matkedjorna har vi ett ansvar att minska matsvinnet och dess miljö- och klimatpåverkan. Vi arbetar kontinuerligt för att minska svinnet i våra butiker och med att inspirera och tipsa våra kunder att ta tillvara all mat i hemmen. Vi ser en tydlig attitydförändring, med stolthet väljer nu många varor med kort datum och gör samtidigt en god gärning, säger Desiré Cichy, hållbarhetsansvarig på Hemköp.

Att skänka mat till välgörenhet är en del i arbetet att minska matsvinnet. Under förra året donerade Hemköps butiker 23 ton mat till kyrkor och organisationer, vilket motsvarar cirka 50 000 måltider. Ett annat initiativ är de svinnpåsar som packas med frukt och grönsaker som behöver ätas snart. Svinnpåsarna har blivit populära och bidrog 2020 till att 350 ton frukt och grönsaker togs tillvara.

– Vi har matsvinn på agendan varje dag i alla delar av butiken. Att jobba systematiskt och kritiskt se över allt svinn har varit framgångsrikt, ökar svinnet någonstans tillsätts direkt en handlingsplan, säger Markus Pålsson Randau, butikschef Hemköp Stattena i Helsingborg, som var den Hemköpsbutik med allra lägst andel svinn i fjol.

Hemköp har målsättningen att halvera kedjans matsvinn till år 2025, fem år tidigare än FN:s globala mål.

– Sedan basåret 2015 har vi varje år minskat svinnet och utfallet för 2020 ligger i linje med målsättningen för året. Jag är stolt över de framsteg vi gör och att andelen svinn nu ligger på låga 1,68 procent för kedjan, vi är på god väg att nå målet, säger Desiré Cichy.

Dela

Fler nyheter i Dagligvaruhandel och Hållbarhet

Nya siffror: Så mycket spenderar svenska hushåll på mat

Svenska hushåll lägger en allt mindre andel av sina inkomster på livsmedel, som bara utgör cirka 13 procent av hushållens totala utgifter. Det visar en färsk rapport som Svensk Dagligvaruhandel tagit fram.

Gå med i nätverket idag!

Så missar du inte de viktigaste branschnyheterna, temaseminarierna och studiebesöken.