Julskinkan tappar försäljning – men smöret ökar

Konsumtion av svensk julskinka nådde sin höjdpunkt under Coronapandemin; mellan 2020 och 2022 minskade volymförsäljningen med 16 procent. I stället bakar vi mer – smörförsäljningen ökar både i volym och pris, enligt nya siffror från Consumer Panel Services GfK.

Mängden svensk julskinka som köps till jul minskade med nästan en femtedel mellan tiden för Corona och fjolåret. Under 2022 ökade andelen reaköp av julskinka, jämfört med tidigare år, till 37 procent.
– Under pandemin kunde man inte fira jul i större sällskap, utan det var sannolikt fler hushåll som köpte julskinka. Nu går det återigen både att fira jul tillsammans med släkt och vänner, men också att resa och testa olika typer av mat. Trots det är juletiden fortfarande den stora shoppinghögtiden för svensk dagligvaruhandel, säger Elin Scotford, affärsutvecklingsansvarig för Consumer Panel Services GfK.
För fortfarande gillar vi att storhandla mat inför och under julen. Försäljningen i dagligvaruhandeln ökar i genomsnitt med 12 procent under denna säsong samtidigt som värdet på matkassarna i snitt är 9 procent högre än under resten av året.
En vara som varit omdiskuterad den senaste inflationsperioden är smör, en produkt som utgör en självklar del av mångas matkassar under julen. Mellan 2018 och 2022 har utgifterna för smör ökat med 33 procent per köpare samtidigt som volymförsäljningen ökat nästan lika mycket.
– Julen är, trots inflationen, en tid när vi unnar oss god mat och det faktum att vi alltmer handlar julskinkan på kampanjer visar på den starka anpassningsförmågan hos konsumenterna, säger Elin Scotford.

Siffrorna baseras på både paneldata och en omnibus från Consumer Panel Services GfK. De svenska omnibus-siffrorna samlades in i oktober 2023 och är representativa i förhållande till svenska hushåll med ett urval om 1 313 deltagare. 

Dela

Fler nyheter i Trend och Värdekedjan

Grossist lanserar recept på framtidens krogklassiker

Martin & Servera tar hjälp av kändiskockar för att twista älskade krogklassiker med lägre klimatpåverkan.
– Trenden är tydlig, allt fler gäster vill ha klimatsmart och mer växtbaserat på tallriken, och vi vet att restaurangbranschen vill visa vägen, säger kommunikations- och hållbarhetsdirektören Kristina Ossmark.

Gå med i nätverket idag!

Så missar du inte de viktigaste branschnyheterna, temaseminarierna och studiebesöken.