3 januari 2022
Svenska konsumenters vilja att agera hållbart ökar. Konsumenterna förknippar åtta av 13 hållbarhetsattribut i en Sifo-undersökning från Kantar med KRAV, vilket gör att märkningen hamnar i topp hos svenska konsumenter när det gäller hållbarhet. KRAV uppfattas bland annat som miljövänligt (44 procent), odlat utan naturfrämmande bekämpningsmedel (43 procent), hållbart producerat (38 procent), producerat på ett sätt som är bra för djuren (35 procent) samt att produkterna har hög kvalitet (35 procent). 51 procent av konsumenterna anser att KRAV-märkningen gör det enkelt att välja hållbara livsmedel.
– Vi brukar säga att KRAV-märkningen är en ”allt i ett-märkning”. När man väljer KRAV-märkt får man det mest hållbara ur många aspekter. Det är också så som konsumenterna ser på KRAV, säger Anita Falkenek, vd på KRAV.
I undersökningen uppger också en stor andel av konsumenterna, 43 procent, att de vill agera mer hållbart än de gör i dag, vilket är en ökning med 7 procentenheter från undersökningen i fjol. Nästan alla svenskar, (96 procent) kan tänka sig att välja KRAV-märkta produkter och 42 procent anser att det är värt att betala extra för dem.
KRAV är väl känt bland svenska konsumenterna, 99 procent av alla i åldrarna 18–70 är känner till KRAV.
Dela
Fler nyheter i Arkiv och Hållbarhet
Hållbarhet Människor Värdekedjan
Debatt: En satsning på hållbarhet minskar också vår sårbarhet.
Varje bonde är viktig för att vi ska kunna öka vår livsmedelsproduktion på ett hållbart sätt. Men för att lantbrukare ska kunna investera i hållbara metoder och ny teknik, är både ekonomiska marknadsincitament och statliga miljöersättningar helt avgörande. Det skriver Elina Matsdotter, hållbarhetschef för Scan Sverige, i en debattartikel i Livsmedel i fokus.
16 april
Gå med i nätverket idag!
Så missar du inte de viktigaste branschnyheterna, temaseminarierna och studiebesöken.