Lantmännen Cerealia produktutvecklar med Mycorena: “Hållbart framtidsprotein”

Lantmännen Cerealia inleder ett partnerskap med Foodtech-bolaget Lantmännen Cerealia inleder ett partnerskap med Foodtech-bolaget Mycorena. Ambitionen är att utveckla framtidens livsmedel tillsammans.
– Vi skalar upp ett antal prototyper tillsammans redan i höst, säger innovationschefen Maja Påhlman.

Lantmännen Cerealia fördjupar man det strategiska samarbetet med Mycorena för att ta fram vad Maja Påhlman kallar ”framtidens hållbara protein”.

– Marknaden för alternativa proteinkällor växer snabbt och vi arbetar kontinuerligt för att ta fram hållbart producerade produkter inom området. Tillsammans har vi nu tagit fram ett antal prototyper som nu ska skalas upp och konceptualiseras för konsument, berättar hon för Livsmedel i fokus.

Vad är det för produkter?
– Det kan jag inte säga men det handlar om flera olika produkter där vi framförallt fokuserar på smak och textur.

Mycorena använder en patentskyddad teknik som använder sidoströmmar från livsmedelsindustrin för att producera vegetabiliskt protein från ätbara svampar – långt ifrån de åkrar som Lantmännens ägare odlar på.

– Även om vi så klart har fokus på våra ägares grödor är det även intressant att jobba med startups och olika hållbara framställningsmetoder. I framtiden kan samarbetet med Mycorena utvecklas till att även omfatta restströmmar från lantbruket, men inte i nuläget, säger Maja Påhlman.

Hon förklarar att konsumenterna vill ha en ökad variation bland proteinkällorna. Under de senaste åren har alternativen till soja som växtbaserad proteinkälla ökat och fokus har riktats mot svenskodlade råvaror.

– Mycorena är därför en perfekt partner till oss. Med hjälp av deras kompetens, engagemang och entreprenörsanda kommer vi tillsammans att utveckla framtidens mat.

Ramkumar Nair, grundare och vd på Mycorena, är också nöjd med samarbetet:

– De representerar allt vi letar efter i en potentiell partner; deras värdekedja från jord till bord, kunskap, nätverk och välkända varumärken är enormt värdefullt för oss. Att kombinera vårt fokus på innovation med deras långa erfarenhet av avancerad livsmedelstillverkning kommer att göra oss starkare tillsammans, säger han.

 

Dela

Fler nyheter i Hållbarhet och Värdekedjan och Växtbaserat

Ny tjänst gör det lättare för livsmedelsföretag att donera överskott

Nu kan livsmedelsföretag och leverantörer lättare donera till Matmissionen med hjälp av en ny tjänst på plattformen Dagligvaruklipp.
– Det är många som behöver bli av med sina överskott. Tillsammans kan vi göra nytta för både människa och miljö, säger Erik Hayling, vd på Dagligvaruklipp.

Gå med i nätverket idag!

Så missar du inte de viktigaste branschnyheterna, temaseminarierna och studiebesöken.