Nytt pris ska lyfta kokbokens status: “Fantastisk genre”

Livsmedelsföretagen instiftar ”Cajsa Warg-priset” på 100 000 kronor för att lyfta kokböcker av hög kvalitet och premiera deras författare.
– Kokbokens betydelse kan inte överskattas, säger Jimmy Sandell, kommunikations- och näringspolitisk chef på branschorganisationen.

Varje år säljs cirka 1 miljon kokböcker i Sverige, och det ges ut hundratals nya kokböcker varje år. Trots att Sverige är det land som ger ut flest kokböcker per capita har det fram tills nu inte funnits ett folkligt pris dedikerat till kokböcker.
Med Cajsa Warg-priset – döpt efter författaren till den klassiska 1700-tals-kokboken ”Hjelpreda I hushållningen för unga Fruentimber” – vill Livsmedelsföretagen premiera kvalitativa kokböcker, underlätta för konsumenterna att hitta de bästa titlarna och främja det goda samtalet om mat och dryck.
Vinnaren av Cajsa Warg-priset kommer att tilldelas 100 000 kronor och den första pristagaren utses i november 2024. Alla kokböcker som är utgivna i Sverige det senaste året kan vara med och tävla.
– Vilken sorts mat vi lagar och hur vi lagar den formar såväl den enskilde människan som samhället i stort. En högkvalitativ, välgenomtänkt kokbok bjuder inte bara på härliga recept. Den får oss också att se på livsmedel på ett nytt sätt, värdera det vi äter och dricker ännu högre och ger både kroppslig och andlig spis. Det är hög tid att lyfta den här fantastiska genren och ge alla hårt arbetande kokboksförfattare den uppmärksamhet de förtjänar, säger Jimmy Sandell.
Kokböckerna kommer att bedömas av en kunnig och mångfaldig jury. De huvudsakliga kriterierna som kommer att ligga till grund för bedömningen är originalitet, stil, form, bild, användarvänlighet samt förmåga att inspirera till matlagning och skapa matglädje.
Böcker som sprider vetenskapliga villfarelser kring mat och hälsa kommer dock inte att vara aktuella för Cajsa Warg-priset.

Dela

Fler nyheter i Trend

Det våras för hybridmaten

Hållbart och hälsosamt. Det är tanken när allt fler producenter nu
blandar kött med grönt för att locka fler konsumenter att äta mer vegetariskt på ett lätt och lagom vis, där hälften av varje blir dubbelt så bra.

Gå med i nätverket idag!

Så missar du inte de viktigaste branschnyheterna, temaseminarierna och studiebesöken.