På besök i Coca-Colas innovationsfabrik: “Vi drivs av ansvar”

Mindre socker, innovativa smaksättningar och cirkulära förpackningslösningar. Livsmedel i fokus åkte till Coca-Colas forsknings- och utvecklingscenter i Bryssel för att smaka på framtiden.

The Coca-Cola Company grundades i Atlanta för 138 år sedan. I dag är det ett multinationellt dryckesföretag med 118 varumärken bara här i Europa, från olika sorters läsk till smoothies, juice, vatten, kaffe och te. Och som lanserar 300 nya och/eller förbättrade produkter per år.

Ett av Coca-Colas forsknings- och utvecklingscenter ligger i Bryssel, där forskare och experter arbetar med att utveckla nya drycker, smaksättningar och förpackningar för 2 miljarder konsumenter i 122 länder i Europa, Mellanöstern och Afrika.
– Innovation är hjärtat i vår verksamhet, säger Rodrigue Theys, viceprecident på centret, och förklarar att det handlar om att växa ”the right way, not the easy way”.

Ett extra stort fokus ligger på innovation kring sockerreduktion och sötningsmedel.

Enligt Gary McElyea, ansvarig för hälsa och nutrition, har Coca-Cola investerat 100 miljoner dollar i utvecklingen sötningsmedel, där trenden gå mot mer ”naturliga sötningsmedel” av typen stevia.
– Konsumenterna vill ha mindre socker men mer valfrihet, säger han.

Att minska på socker är inte så enkelt som det låter; socker påverkar nämligen inte bara smaken utan även konsistens, munkänsla, färg och grumlighet.
– Vi letar hela tiden efter nya smarta sätt att skapa mer komplexa smaker, säger Ana Gascón, ansvarig för hållbarhetsfrågor, och berättar att man i det arbetet utgår från en databas med drygt 1 600 smaker, inklusive växter, örter eller fruktjuicer.

Coca-Cola arbetar inte bara med att reducera sockerinnehållet utan även erbjuda mindre förpackningar för portionskontroll, använda näringsdeklarationer på förpackningarna och förändra konsumenternas beteende. Här i Europa handlar 98 procent marknadsföringen av varumärket Coca-Cola om ”zero sugar”.

Förpackningar är en annat fokusområde, inte minst med tanke EU:s ”Green Deal”.
Diego Lugagne, direktör för framtidens förpackningsutveckling, talar ”tre R”: Reduse, Reuse och Recykle.

– Som ett av världens största dryckesföretag har vi ett ansvar, inte bara att minska vårt eget miljöavtryck utan även att driva på för branschomfattande förändringar, säger han.
World Without Waste är namnet på den ambitiösa globala strategi, som syftar till att förändra hela Coca-Colas förpackningslivscykel, från hur förpackningar designas och produceras till hur de återvinns och återanvänds. Målet är att minst sälja minst 25 procent av de drycker som säljs världen över ska säljas i påfyllningsbara/returbara glas- eller plastflaskor eller i fontänautomater med återanvändbar förpackning senast år 2030.

Hållbart. Ett sätt att minska mängden förpackningar är med hjälp av den här typen av dispensers med superkoncentrerade drycker där själva vattnet tillsätts på plats.

Klimatsmart OS. För första gången i de olympiska spelens historia kommer Coca-Cola under OS i Paris i sommar att erbjuda sina drycker i retur- och återanvändbara muggar, från 380 specialdesignade mobila dispensers. Det övergripande klimatmålet som IOC satt upp är att halvera koldioxidutsläppen jämfört med OS i London 2012.

Provning pågår. I ett rum där alla störande sinnesintryck kan skärmas av testas alla nya innovationer.

Mångfald. Coca-Cola är inte bara läsk utan även bland annat kaffe, te, vatten, juice och smoothies.

Från naturen till bardisken. Coca-Colas nya Royal Bliss-serie är gjorda av frukt och smaksatta med örter, blommor och kryddor – helt utan artificiella smaker, vilket just nu är en stor trend vid baren.

FOTON: Rudi van Beek/Coca-Cola in Europe

Dela

Fler nyheter i Dryck och Forskning

Hidden in Grains växlar upp takten i mineralskiftet

Kan hydrotermiskt behandlat spannmål ge biffen en match? Nu söker Hidden in Grains nya samarbeten med livsmedelsindustrin för att ge svenska spannmålen en bärande roll som källa till järn och andra mineraler. Vägen dit går via “vardagsprodukter”.

Gå med i nätverket idag!

Så missar du inte de viktigaste branschnyheterna, temaseminarierna och studiebesöken.