Spendrups dubbelvinst: ”Vilken vecka vi har haft!”

Spendrups har utsetts till Årets leverantör inom Axfood och tog dessutom hem Scandics Hållbarhetspris.
– Det är två jättefina utmärkelser som vi är väldigt glada och stolta över, säger Henrik Åström, kommersiell chef och vice vd på bryggerijätten.

Att ta hem inte bara ett utan två tunga branschpriser på en och samma vecka gör att glädjen flödar i kapp med ölen på Spendrups Bryggeri.

– Att våra kunder ställer höga krav är bra eftersom det driver utvecklingen. Det som förenar dessa båda priser är att det är vårt målmedvetna och ambitiösa hållbarhetsarbete som premieras, säger Henrik Åström när Livsmedel i fokus ringer för att gratulera.

Scandics Hållbarhetspris får företaget för ”ett strategiskt hållbarhetsarbete, som sträcker sig över produkternas hela livscykel, från odling av råvaror, transporter, produktion, förpackning och till förtäring”.

Vad gäller Axfoods utmärkelse Årets Leverantör var motiveringen ”ett datadrivet och nära samarbete med korta beslutsvägar, vilket bidrar till att vi tillsammans driver en lönsam utveckling av kategorin”.

Men även det faktum att Spendrup ligger i framkant i hållbarhetsarbetet genom att vara ensam aktör på marknaden med sin lösning ”Keel Clip” för att ersätta plast med kartong i sina 6-pack.

– Att jobba hållbart ligger helt i linje med vår företagskultur. Vårt mål är att vara helt fossilfria till år 2025 och då måste vi agera och inte bara prata. Familjen Spendrup är måna om att vi ska vara stolta över det vi lämnar över till våra kunder, konsumenter och framtida generationer.

Vilka är era största utmaningar just nu?

– För oss och hela bryggeribranschen är det den extrema kostnadsexplosionen på alla insatsvaror: socker, malt, aluminium, el, bränsle – allt. Även glastillgången hotas i och med att det används väldigt mycket naturgas vid framställningen, säger Henrik Åström.

Han menar att risken att vilja investera i hållbarhet utmanas i den här marknadssituationen.

– Nu måste vi framför allt jobba med effektiviseringar i alla led. Men delar av våra kostnadsökningar måste vi föra vidare till konsument, något alternativ finns inte. Samtidigt har vi så klart ett starkt intresse av att skapa konkurrenskraftiga erbjudanden till våra kunder.

Hur påverkas försäljningen av prishöjningarna?

– Vi känner inte igen oss i alla larmrapporter om att folk kommer att dra in på restaurangbesök och andra nöjen. Jag tror att vissa bedömare kan ha fel. Enligt vad vi kan se är det ett fortsatt högt tryck och vi både tror och hoppas att folk fortsätter att unna sig, det finns ett uppdämt behov av att göra det efter två års stugsittande, säger Henrik Åström och tillägger:

– Jag skulle säga att det trots allt finns det en hel del optimism i dryckesbranschen just nu.

Dela

Fler nyheter i Dryck och Hållbarhet och Människor