Trendspanaren: Här är de viktigaste skiftena som påverkar matbranschen

Mer nyktert, fler bittra smaker och en explosion av nya sorters hybrider i hyllan. Det är bara några av de trender för 2024 som Food & Friends Lennart Wallander avslöjar under Livsmedel i fokus trendseminarium.

Under Livsmedel i fokus seminarium Trendkoll utvecklade Lennart Wallander från Food & Friends, med den något udda yrkestiteln ”Chief Officer of Tomorrow” fem viktiga skiften som påverkar alla som är verksamma i livsmedelsbranschen.
Här är en sammanfattning av trendspanarens “need to know”:

Bittert är bättre
Nu har konsumenterna tröttnat på jolmiga smaker efter allt ohälsosamt unnande under pandemi och lågkonjunktur. Att sockret i maten minskar är faktiskt en av få trender som går uppåt, enligt en enkätundersökning bland Livsmedelsföretagens medlemmar. Vi kommer därför att få alltmer bittert och sofistikerat omkring oss. Tänk ruccola, maskros och endive – och valnötsdressing till salladen. Och kaffet blir mer bittert varje sig vi vill det eller ej, i och med att de runda Arabicabönorma blir en bristvara och att de mer bittra Robustabönorna tar över. Det blir även bittert i baren, där Picon är den nya Camparin.

Hybrid-maten
Flera års vegotrend börjar ge vika, där till och med inbitna veganer plötsligt börjar äta kött och ägg och mejeriproduktermjölk då och då, enligt flera mediers rapporteringar. Och fram växer hybrid-maten, där hälften av köttet eller fisken byts ut mot baljväxter och grönsaker i biffen eller bullarna. Axfood var tidigt ute med sin ”Nöt & grönt” men nu kommer många efterföljare. Frågan är hur mycket köttfärs som egentligen krävs i en lasagne för att det fortfarande ska kunna kallas det?

Upprop mot ultra
Den stora debatten om ultaprocessad mat är i gång igen och än har vi inte sett slutet. Den är ett paradis för självutnämnda experter som får breda ut sig i media och som sätter skräck i konsumenterna. Hur ska denna rädsla bemötas? Tips till industrin: Berätta om processerna och förklara varför de behövs i stället för att försöka mörka dem!

Min mat, din mat
Personlig mat som är skräddarsydd för just dina behov är upcoming, inte minst i USA där Zoe’s personalised nutrition programme växer snabbt. Det handlar om att skanna, handla och äta exakt den mat som just du och din kropp behöver.

Nyfiken nykter
Yngre människor dricker allt mindre alkohol. På 20 år har alkoholvolymen sjunkit med hela 70 procent bland ungdomar. Förebilder är nyktra artister och influensers, och utbudet växer av alkoholfri öl och alkoholfritt vin av allt högre kvalitet. Det hetaste just nu är en dryck gjort på Kava – en rot med ursprung från Indonesien – som gör dig lugn men inte berusad.

 

Dela

Fler nyheter i Människor och Mötesplatser och Trend

Grossist lanserar recept på framtidens krogklassiker

Martin & Servera tar hjälp av kändiskockar för att twista älskade krogklassiker med lägre klimatpåverkan.
– Trenden är tydlig, allt fler gäster vill ha klimatsmart och mer växtbaserat på tallriken, och vi vet att restaurangbranschen vill visa vägen, säger kommunikations- och hållbarhetsdirektören Kristina Ossmark.

Gå med i nätverket idag!

Så missar du inte de viktigaste branschnyheterna, temaseminarierna och studiebesöken.