Kött eller kosttillskott – Sveriges grisföretagare vill skapa debatt

Under den här veckan kan resenärer i Stockholms tunnelbana se köttbullen återlanseras – som kosttillskott. Det är Sveriges Grisföretagare och SweDish Pork som vill skapa en diskussion kring trenden där allt fler äter mindre kött.

Konsumtionen av kosttillskott ökar. Under de senaste åren har svenskarna spenderat cirka sex miljarder kronor per år på olika preparat, en trend som framför allt drivs av kvinnor.

I en färsk undersökning som är gjord på uppdrag av Sveriges Grisföretagare anger 26 procent av kvinnorna att de äter kosttillskott varje dag och 27 procent äter det ibland. Bland männen äter drygt 18 procent tillskott på daglig basis och 26 procent svarar ibland.

– Vi vill belysa det problematiska i trenden att ta bort ett av våra mest näringstäta och beprövade livsmedel och byta ut det mot piller, pulver och kapslar som vi har väldigt låg kunskap om. Framför allt gällande vilka konsekvenser det kan få på hälsan på längre sikt. Det är ju förvånande att så många äter kosttillskott när Livsmedelsverket och bred forskning visar att de allra flesta inte behöver det om man äter en varierad kost, säger Mattias Espert, grisbonde och ordförande för branschorganisationen Sveriges Grisföretagare, i en kommentar.

– Vi svenska grisbönder eftersträvar inte att alla ska äta stora mängder kött utöver Livsmedelsverkets rekommendation, utan förespråkar att lägga till en del kött på den annars växtbaserade tallriken. Då kan man vara säker på att få i sig många viktiga näringsämnen på ett enkelt och välbeprövat sätt.

SweDish Pork är ett koncept som är framtaget för att öka kunskapen om svenskt griskött hos konsumenter. Bakom SweDish Pork står branschorganisationen Sveriges Grisföretagare.

Dela

Fler nyheter i Förädling och Primärproduktion och Trend

Livsmedelsstrategin 2.0: ”Möjlighetsfönstret står på vid gavel”

Torsdagen den 18 april bjöd landsbygdsminister Peter Kullgren in till ett möte om den nya livsmedelsstrategin 2.0. Livsmedel i fokus fick en pratstund med Jimmy Sandell, kommunikations- och näringspolitisk chef på Livsmedelsföretagen, som var en av dem som deltog.

Gå med i nätverket idag!

Så missar du inte de viktigaste branschnyheterna, temaseminarierna och studiebesöken.