Bageriet bakar för att skänka: “Det är inte vi som har det tuffast just nu”

Tuffa ekonomiska tider – då skänker hantverksbageriet bort en del av sina nybakade surdegsbröd.
– Japp, det är så vi jobbar, säger My Feldt, som driver Feldts bröd och konfekt i Halmstad.

”Nu finns det nybakta skänklimpor i korgen på bageriet. Ta med till någon du vet har det jobbigt ekonomiskt eller om du behöver en själv på grund av den ekonomiska situation som råder.”
Så skriver Feldts bröd och konfekt i ett inlägg som delats flitigt på sociala medier.

För den som inte vet är Feldts bröd och konfekt ett omtalat ekologiskt surdegsbageri och dessertbutik i Halmstad som drivs av den prisbelönta konditorn My Feldt och hennes lillebror Patrick Oscarsson.

– Jag stod hemma i duschen efter jobbet och insåg att det är så oerhört lätt att man i tuffa tider bara fokuserar på sig själv och sin egen familj. Men tänker man ett steg till så är det ju inte oss det är synd om. Det finns människor som har svårt att ens köpa mat för att klara dagen medan vi har ett bageri, säger hon.

Från och med i tisdags har hon därför lanserat vad hon kallar ”skänklimpa”, där ett tiotal bröd per dag läggs i en korg för dem som behöver ett nybakat surdegsbröd allra mest.
– Det är så vi jobbar, att ge är alltid roligare än att få. Och egentligen är det ju en ganska liten grej. Vi kan inte rädda hela världen men vi kan i alla fall göra något.

I kommentarerna på sociala medier flödar kärleken nästan över: ”Ni värmer mitt hjärta” och ”Vilken fin gest” står det bland annat.
Initiativet har även fått många kunder att vilja hjälpa till mer konkret:
– Man kan därför köpa bröd att ge bort via vår webbshop, säger My Feldt och berättar att de redan har ett 40-tal limpor ”på vänt” och som kommer att portioneras ut allt eftersom.

Det är ju många bagerier som just nu kämpar med dyra elräkningar och ökade kostnader för allt. Hur går det för er?
– Jag har bestämt mig för att inte tycka synd om mig själv och för att fokusera på det som är bra i stället för det som är dåligt, det är så jag är uppfostrad. Och jag menar tio bröd per dag – det är ju inte det som avgör det här bageriets framtid.

 

Dela

Fler nyheter i Förädling och Människor

Livsmedelsstrategin 2.0: ”Möjlighetsfönstret står på vid gavel”

Torsdagen den 18 april bjöd landsbygdsminister Peter Kullgren in till ett möte om den nya livsmedelsstrategin 2.0. Livsmedel i fokus fick en pratstund med Jimmy Sandell, kommunikations- och näringspolitisk chef på Livsmedelsföretagen, som var en av dem som deltog.

Gå med i nätverket idag!

Så missar du inte de viktigaste branschnyheterna, temaseminarierna och studiebesöken.