Knäckebrödsfabrikens vinst äts upp av elräkningen

Leksands Knäckebröd har gjort allt man kan för att minska energispillet. Ändå har elräkningarna ökat med 15-20 miljoner kronor nu i år – en ökning på 127 procent.

Leksands Knäckebröd har länge legat i framkant när det gäller att motverka energispill och onödiga kostnader. När det gjorts externa energiutredningar på företaget har utredaren haft svårt att komma med förbättringsförslag.
– Hos oss hittade de ingen förbättring som betalade sig själv på tre år. Den bästa förbättring de hittade betalade sig på sex år. Det har mest blivit ett kvitto på att vi har jobbat på ett strukturerat sätt i alla år, säger vd Peter Joon i en intervju med Tidningen Näringslivet.
Redan på 80-talet började den dåvarande produktionschefen att prata om livscykeltänk, en tanke som har genomsyrat verksamheten sedan dess. Det handlar om verkningsgrad på motorer och maskiner och att löpande förfina, effektivisera och tänka mer långsiktigt när det gäller kostnader och miljö.
Enligt Peter Joon har detta inneburit energibesparingar på flera miljoner kronor årligen. Bara systemet för att återvinna värme från ugnarna sparar omkring 300 kubik olja om året, vilket med dagens penningvärde innebär en årlig besparing på närmare fem miljoner kronor.
Trots detta drabbas företaget just nu hårt av de rusande elpriserna.
– Bara på elen har vi haft kostnadsökningar på 15-20 miljoner kronor i år, en ökning på 127 procent. Det kan ställas mot vår normala årsvinst på runt 10 miljoner kronor. Sedan har vi ju ökade kostnader på spannmål och annat. Så det är klart att det inte går runt, säger Peter Joon till Tidningen Näringslivet.

Dela

Fler nyheter i Förädling

Livsmedelsstrategin 2.0: ”Möjlighetsfönstret står på vid gavel”

Torsdagen den 18 april bjöd landsbygdsminister Peter Kullgren in till ett möte om den nya livsmedelsstrategin 2.0. Livsmedel i fokus fick en pratstund med Jimmy Sandell, kommunikations- och näringspolitisk chef på Livsmedelsföretagen, som var en av dem som deltog.

Gå med i nätverket idag!

Så missar du inte de viktigaste branschnyheterna, temaseminarierna och studiebesöken.