Brett samarbete boostar lokal mat i Västerbotten

Hallå där, Anna-Karin Karlsson, projektledare på RISE för livsmedel, innovation och hållbarhet i norra Sverige. Och just nu engagerad i projektet ”Ät hela Västerbotten”, där Länsstyrelsen i Västerbotten tillsammans med bland andra Region Västerbotten turism hittar nya sätt att öka försäljningen av närproducerad mat i Västerbotten.

Nu ska den närproducerade maten lyftas fram och ta större plats i butik och på restaurangmenyn i hela Västerbotten. Det är ett länsövergripande projekt i flera delar, med målet att öka tillgängligheten av lokalproducerade livsmedel i butiker och restauranger i Västerbotten.
– Det känns jättespännande att kunna ge fler konsumenter möjlighet att göra medvetna val och öka efterfrågan på mat som produceras här i Västerbotten, säger Anna-Karin Karlsson, som leder delprojektet som ska lyfta den lokala maten i butik.

Vad är det ni gör?
– Vi fokuserar på nya lokala livsmedel i samarbete med engagerade butiker, lokala entreprenörer och startups samt med innovativa studenter vid Umeå universitet*. Vi vill lyfta själva platsen men även ta reda på vad som krävs för att något ska uppfattas som lokalt. Det handlar om allt från exponering i hyllan till sociala medier.

Anna-Karin Karlsson berättar att ett 30-tal lokala livsmedelsproducenter är inblandade, det är bland annat en vertikalodlare, en bärförädlare och en producent av Västerbottensostpaj.
Ett antal av OK Västerbottens bemannade stationer, på olika platser i Västerbotten, fungerar som testbädd för produkterna.

Varför just OK?
– De var intresserade att vara en del av projektet och det är vi glada för då de finns i hela länet. OK Västerbotten säljer inte bara drivmedel utan en hel del livsmedel och grab- and go-luncher. Eftersom de har en mindre yta med färre artiklar kommer de lokala produkterna att synas mer jämfört med i en stor detaljhandelsbutik.

Varför är det viktigt att lyfta den lokala maten?
– Det finns många aspekter i det, allt från sysselsättning till ökad självförsörjningsgrad och hela beredskapsfrågan. Det är även mer klimatsmart att inte behöva transportera så mycket livsmedel hel vägen upp till norra Sverige.

Vilken är studenternas roll?
– Det är otroligt viktigt att få in det unga perspektivet för att få konsumenter i alla åldrar att uppskatta närproducerat. Eftersom det är en internationell kurs har studenterna även spännande tankar kring hur man exempelvis kan använda en lokal råvara som potatis och koppla ihop gamla traditioner kring palt och kroppkakor med nya influenser. Ett av resultaten är en minivariant av dumplings med innovativa fyllningar.

*Master-studenterna läser en kurs som heter Food design – Sesory Analysis and Product Development och som ges av Institutionnen för kost- och måltidsvetenskap vid Umeå universitet.

Länsstyrelsen Västerbotten är projektägare av projektet Ät hela Västerbotten som finansieras av Landsbygdsprogrammet. Projektet som består av ett antal arbetspaket pågår under 2023 och 2024. Målet är att i samverkan skapa fler försäljningskanaler och öka tillgängligheten av närproducerade livsmedel från Västerbotten.

 

 

 

Dela

Fler nyheter i Människor och Måltider och Värdekedjan

Grossist lanserar recept på framtidens krogklassiker

Martin & Servera tar hjälp av kändiskockar för att twista älskade krogklassiker med lägre klimatpåverkan.
– Trenden är tydlig, allt fler gäster vill ha klimatsmart och mer växtbaserat på tallriken, och vi vet att restaurangbranschen vill visa vägen, säger kommunikations- och hållbarhetsdirektören Kristina Ossmark.

Gå med i nätverket idag!

Så missar du inte de viktigaste branschnyheterna, temaseminarierna och studiebesöken.