Hon är ny i styrelsen för Livsmedel i fokus: “Vill engagera”

Annika Strömberg, projektledare på BioGaia och med över 20 års erfarenhet från livsmedelsbranschen, är ny styrelseledamot i nätverket Livsmedel i fokus.
– Jag vill vara med och skapa en mer livskraftig och hållbar industri, säger hon.

I dag torsdag 7 maj hade nätverket Livsmedel i fokus sitt årsmöte – i år i digitaliserad form.

Två nya ledamöter valdes in i styrelsen. Lena Sparring, kvalitetschef på Ica Gruppen, är den ena av dem. Och Annika Strömberg från BioGaia är den andra, som här får svara på några frågor om sig själv och om sitt nya uppdrag.

– Jag är utbildad livsmedelsagronom som gjorde mitt examensjobb på Arla och sedan blev kvar där. Jag brukar säga att jag har varit på Arla i 18 år och på Lantmännen Cerealia i 18 månader innan jag började på BioGaia för två år sedan. Jag har arbetat med allt från produktutveckling till nutritionsfrågor och hälsokommunikation.

Varför har du valt att engagera dig i styrelsearbetet?

– Jag har varit med i Livsmedelsföreningen (som nu alltså heter Livsmedel i fokus) ända sedan jag började jobba 1998 och tycker att det är viktigt att nätverka och ha den här breda kontakten inom hela livsmedelskedjan. Jag vill ha en aktiv diskussion om hur branschen kan utvecklas och bli ännu mer livskraftig, inte minst hur vi kan bevara jobben här i Sverige nu när många företag flyttar både produktutveckling och marknadsföring utomlands. Jag vill även arbeta för att få fler småföretag och egenföretagare med i nätverket.

Vad kommer du att tillföra?

– Kunskap och engagemang för att kompetensutveckla branschen inom hälsa och hållbarhet. Förhoppningsvis kan jag också bidra med perspektiv från både produktutvecklings- och kommunikationssidan.

Vad hoppas du att det ger rent personligt?

– Många nya kontakter och möjligheter. Det känns extra viktigt för mig i min nuvarande roll på BioGaia, i och med att kosttillskott och probiotika ligger lite vid sidan av livsmedel i övrigt.

Hur ser det ut hos er nu i coronatider?

– Vi är ett relativt litet företag men säljer våra produkter på över 100 marknader. Trots alla restriktioner så går försäljningen ganska bra; våra kanaler är till största del apotek och e-handel.

 

Dela

Fler nyheter i Mötesplatser och Värdekedjan

Grossist lanserar recept på framtidens krogklassiker

Martin & Servera tar hjälp av kändiskockar för att twista älskade krogklassiker med lägre klimatpåverkan.
– Trenden är tydlig, allt fler gäster vill ha klimatsmart och mer växtbaserat på tallriken, och vi vet att restaurangbranschen vill visa vägen, säger kommunikations- och hållbarhetsdirektören Kristina Ossmark.

Gå med i nätverket idag!

Så missar du inte de viktigaste branschnyheterna, temaseminarierna och studiebesöken.