Uppstickaren växer: “40 butiker under 2020”

Den obemannade uppstickaren Lifvs fortsätter sin expansiva etablering och öppnar en handfull nya butiker nu i sommar.
– Vi har en uppsjö av förfrågningar från personer som vill kliva in i modellen, säger vd Bea Garcia.

Lifvs är en nykomling i dagligvarubranschen, en snabbt växande kedja med obemannade butiker.

Tidigt pratades det om att målet var 200 butiker obemannade under 2020, sedan ändrades detta till 80.

Det vd Bea Garcia med säkerhet kan säga just nu är att antalet kommer att vara 22 i slutet av sommaren.

– Vi kommer att sätta två butiker i juli och tre i augusti. Hultsfred, Enköping, och klustret i Värmland kommer alla att få butiker. Och så öppnar vi i Mora på torsdag. Går det som vi vill har vi runt 40 butiker vid utgången av 2020, säger hon, och menar att det nu finns en grund för att skala upp butiksexpansionen i snabb takt efter sommaren.

– Parallellt med etableringar har vi byggt upp en egen logistik med eget centrallager och mindre lager för varje kluster – en förutsättning för att växa.

Ni har 16 butiker i dag. Hur många av dem är lönsamma?

– Vi mäter på kluster-nivå och då når vi inte lönsamhet eftersom vi inte har fulla kluster ännu. Men går vi in på butiksnivå har vi absolut enheter som är lönsamma. Med bland annat kunddata har vi också lyckats öka både försäljningen, snittkvittona och antalet köp. Så det går åt rätt håll, säger Bea Garcia.

I Mora har Lifvs även testat att jobba med franchisetagare. I nästa vecka sker en utvärdering av samarbetet, men Bea Garcia ser absolut en fortsättning.

– Vi har en uppsjö av förfrågningar från personer som vill kliva in i modellen. Samtidigt vill vi utvärdera först så vi vet att det fungerar på det sätt som vi vill.

Men Lifvs är inte lägre ensamma på den obemannade marknaden. Automat siktar på 200 butiker, Ica har gjort tester i Värmland som nu utvärderas och så sent som för två veckor sedan lanserade Pressbyrån en obemannad butik på Kungsholmen i Stockholm.

 

Dela

Fler nyheter i Dagligvaruhandel

Nya siffror: Så mycket spenderar svenska hushåll på mat

Svenska hushåll lägger en allt mindre andel av sina inkomster på livsmedel, som bara utgör cirka 13 procent av hushållens totala utgifter. Det visar en färsk rapport som Svensk Dagligvaruhandel tagit fram.

Gå med i nätverket idag!

Så missar du inte de viktigaste branschnyheterna, temaseminarierna och studiebesöken.