Egen foodtruck när Årets kock åker på turné

En foodtruck där tidigare vinnare av Årets kock serverar sina tolkningar av take away-luncher och middagar är redo för Sverigeturné. Det handlar om ett samarbete med Arla och Spendrups där alla måltider säljs till förmån för Bris.

Nu på fredag inleds Årets kock-veckan, en vecka fylld med alla möjliga matanknutna aktiviteter som en uppladdning inför finalen 17 september, då åtta kockar gör upp om segertiteln.

En av aktiviteterna är en turnerande foodtruck, från vilken det kommer att serveras både take away-luncher och middagar på hög gastronomisk nivå men till ett förmånligt pris.

– Vi vill göra Årets Kock mer publikt och tillgängligt för allmänheten genom att besöka olika städer tillsammans med tidigare vinnare av Årets kock, säger Mårten Lyth, kommunikationsdirektör på Spendrups, som tillsammans med Arla är huvudsponsor och delägare av Årets kock.

Alla måltider säljs till förmån för Bris.

– Genom att ta ut foodtrucken på turné synliggör vi vårt engagemang i tävlingen, samtidigt som vi får möjlighet att stötta en organisation som Bris. Det arbete de gör för barn och unga i vårt samhälle är otroligt viktigt, något som blivit ännu tydligare under pandemin, säger Fredrik Larm, event- och sponsorchef på Arla.

I foodtrucken finns det en animalisk rätt och en vegetarisk rätt, baserade på säsongens svenska råvaror. Rätterna kostar 120 kronor inklusive dryck, och de som sätter menyerna och lagar maten är tidigare vinnare av Årets Kock.

Turnén böjar på Norrmalmstorg i Stockholm nu på fredag och drar sedan vidare till Malmö och Göteborg, med avslutning onsdag 16 september. Kockarna som deltar är Jimmi Eriksson, David Lundqvist, Tomas Diederichsen, Peter J Skogström, Martin Moses och Gustav Trägårdh.

När finalen av Årets kock 2020 tar plats på Annexet i Stockholm 17 september blir det utan publik. I stället kommer finalen att livesändas på TV4.

Dela

Fler nyheter i Mötesplatser och Restaurang och Trend

Blekinge Skorpan är Årets Livsmedelsexportör: “Haft flyt i maskineriet”

Genom en ambitiös exportsatsning har Blekinge Skorpan nått en imponerande ökning av exporten på hela 115 procent sedan 2022. Nu belönas företaget med priset Årets Livsmedelsexportör 2024.

Gå med i nätverket idag!

Så missar du inte de viktigaste branschnyheterna, temaseminarierna och studiebesöken.