Årets leverantör: “Som att vinna Nobelpriset”

Estrella är Årets leverantör i dagligvarubranschen.
– Jag är så stolt. Det här är som att vinna branschens Nobelpris, säger Carina Hanson, vd på Estrella.

Snackstillverkaren Estrella har varit framgångsrika på tävlingsfronten under de senaste två åren och vunnit pris både för Årets dagligvara (Linschipsen) och som Årets leverantör hos Axfood Närlivs och Privab.

I går kväll fick de ta emot pris för Årets leverantör 2020 under Dagligvarugalan, som arrangeras av branschtidningen Fri Köpenskap.

– Det är en lång resa vi gjort som nu ger utdelning. Det handlar om en kombination av sälj, marknad och innovation tillsammans med fabriken där vi varit väldigt fokuserade på att sätta kunden i centrum, säger Carina Hanson till Livsmedel i fokus.

Att sätta kunden i centrum är ju något alla säger att de gör. Vad är det just ni gör så bra?

– Kundnytta är en del av vår värdegrund. Om inte kunden är nöjd kommer inte heller konsumenten att bli nöjd. Tillsammans med vår säljkår tittar vi hela tiden på hur vi kan få kategorin att växa och jobbar väldigt långsiktigt för att skapa lönsamhet i butiken, vilket blir win-win.

Hur firar ni detta nu då?

– Om inte det här eländiga med covid hade varit så hade vi firat stort med alla 230 medarbetare. Vi jobbar omlott just nu med många medarbetare på distans men självklart ser vi till att både produktionen och alla andra får tårta. Så får vi fira desto mer sedan när vi alla kan träffas igen.

Juryns motivering:
”Årets leverantör har på ett föredömligt sätt satt kundnyttan i första rummet och valt att lägga den egna prestigen åt sidan för att fokusera på den enskilda butikens försäljning och lönsamhet framför allt annat. Även under svagare försäljningsperioder har Estrella arbetat nära butikerna för att på olika sätt öka försäljningen, vilket i slutändan har skapat mervärde i handelns alla led. Med en engagerad och flexibel säljkår, kampanjer på kundernas villkor, ett starkt hållbarhetstänk och en vilja till innovation i kombination med nya produktlanseringar har företaget under 2019 stått för nästan häften av kategorins tillväxt. Allt detta gör Estrella till en av de starkast lysande stjärnorna på dagligvaruhimmelen och en värdig vinnare av priset som Årets leverantör.”

 

På bilden syns Patrik Stockelid, försäljningsdirektör och Sofi Randén, marknadsdirektör på Estrella i mitten, kantad av kategoriägarna Fredrik Lindberg från Nielsen och Johnny Lönnberg från Clearon, som allihop satt på en restaurang i Göteborg för att följa Dagligvarugalan som i år sändes digitalt.

Foto: Emelie Asplund.

Dela

Fler nyheter i Förädling och Människor och Mötesplatser

Cloetta vill ha lugn i stormen: “Inget försäljnings- eller produktionsstopp”

Chokladtillverkaren Cloetta har valsat runt i den mediala hetluften under stora delar av tisdagen efter att nyhetsbyrån Siren rapporterat om att företaget stoppat försäljningen av hundratals ton chokladprodukter på grund av kontaminerad palmolja. Enligt kommunikationsdirektören Laura Lindholm stämmer inte de uppgifterna.

Gå med i nätverket idag!

Så missar du inte de viktigaste branschnyheterna, temaseminarierna och studiebesöken.