Fejkfisk kan vinna Änglamarkspriset: ”Stor hållbarhetsnytta”

Livsmedelsföretaget Hooked Foods är en av tre finalister till Coop miljöpris Änglamarkspriset. Ett företag som lyckats utveckla veganska produkter som kan ersätta fisk och skaldjur och som redan börjat ta plats i butikshyllan.

Varje år prisar Coop personer, organisationer eller initiativ som gjort särskilt värdefulla insatser inom svensk miljö och ekologi, eller som har en hållbar idé med stor potential för framtida hållbarhetsnytta.
Nu presenteras 2022 års finalisterna till Änglamarkspriset:

  • Hooked Foods: 90 procent av världens fiskbestånd är maximalt fiskade eller överfiskade. Hooked Foods har tagit fram växtbaserade produkter som ersätter fisk och skaldjur, alternativ som behövs när efterfrågan på hållbara alternativ ökar.
  • Clean Sea: Sedan 2019 har Clean Sea rensat 28 000 kilo plast från Västkusten genom olika aktiviteter. Verksamheten finansieras genom försäljningen av ett särskilt Clean Sea-armband, där ett kilo plast plockas för varje sålt armband.
  • Atium: Utvecklar en återanvändningsbar filterteknologi för att selektivt rena vatten från kvicksilver. Med en hög reningsgrad och låg avfallsgenerering hjälper man på så vis industrier att minska både utsläpp och kostnader.

– Vi i juryn för Änglamarkspriset är mycket stolta över årets tre finalister som skapar stor hållbarhetsnytta inom så pass olika områden. Dessutom använder de sig av helt olika lösningar för att bidra till omställningen – med teknisk innovation genom konsumentmakt och som miljörörelse. Det visar att alla lösningar behövs för att möta vår tids utmaningar, säger Charlotta Szczepanowski, juryns ordförande samt styrelseordförande Vi-skogen.

Årets Änglamarkspris delas ut vid en ceremoni 16 november efter en allmän omröstning. Pristagaren får motta 250 000 kronor som ska användas till att utveckla verksamheten.

Dela

Fler nyheter i Hållbarhet och Människor

Grossist lanserar recept på framtidens krogklassiker

Martin & Servera tar hjälp av kändiskockar för att twista älskade krogklassiker med lägre klimatpåverkan.
– Trenden är tydlig, allt fler gäster vill ha klimatsmart och mer växtbaserat på tallriken, och vi vet att restaurangbranschen vill visa vägen, säger kommunikations- och hållbarhetsdirektören Kristina Ossmark.

Gå med i nätverket idag!

Så missar du inte de viktigaste branschnyheterna, temaseminarierna och studiebesöken.